De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
Gebruikte transportbanden omtoveren tot unieke producten? Kazmok doet het. Het materiaal van de transportbanden is sterk, slijtvast en uniek in termen van kleuren en patronen. En dat zie je terug in de verschillende producten.
Transportbanden, zoals die in in de supermarkt gebruikt worden, zijn bijna altijd zwart. Dat vormt dan ook de basis voor alle producten. Maar af en toe komt er ook een geribbelde transportband van Schiphol of een groene transportband van de bloemenveiling in Aalsmeer voorbij. Daar maakt het merk collector’s items van.
2009
Kazmok begon al in 2009 onder leiding van dutch award-winning designer Dinand Stufkens. De toenemende druk op grondstoffen en het ecosysteem inspireerde hem om anders te kijken naar materialen. En dus is hij gaan experimenteren met industriële afvalproducten zoals transportbanden.
“Ik wil ontdekken waar de grens ligt in het toevoegen van waarde aan een waardeloos product zoals afval. Na diverse experimenten is Kazmok uitgegroeid tot een luxueus zakentassenmerk met accessoires. Nu is het een uitdaging geworden om naast de re-use gedachte ook het totale productieproces zo duurzaam mogelijk in te richten,” aldus Dinand.
Recyclen
Het idee voor Kazmok vindt zijn oorsprong in de roeisport. De tassen die werden gebruikt om de roeiuitrusting mee te vervoeren waren van regulier materiaal gemaakt. Dat inspireerde Dinand om het van ander materiaal te maken en zo ontstond het idee.
Zijn inspiratiebron was Freitag, de makers van tassen van oude vrachtwagenzeilen. Het hergebruik sprak hem erg aan en hij ging op zoek naar andere mogelijkheden om ander materiaal te recyclen. Dat werden dus transportbanden.
Stufkens laat met zijn producten zien wat er allemaal mogelijk is met gebruikte transportbanden. De collectie van Kazmok bestaat inmiddels uit een serie van tassen, trolleys en accessoires zoals sleutelhangers, iPad sleeves en riemen.
“Het is voor mij steeds opnieuw een uitdaging om van een industrieel afvalproduct een hoogwaardig designproduct te maken. Op de eerste plaats streef ik ernaar een mooi en functioneel product te ontwikkelen. Het duurzame karakter is een heel mooie bonus.”