Aantal gebruikers van deelscooters flink gestegen

Aantal gebruikers van deelscooters flink gestegen

Vorig artikel Volgend artikel

Mobiliteit, met name in steden, is een veel besproken onderwerp. Mensen willen zich van a naar b verplaatsen in de stad en dit op een duurzame manier doen, maar zijn vaak afhankelijk van milieuvervuilende auto’s of het beperkte openbaar vervoer. Daarom zijn er steeds meer bedrijven die deelscooters of deelsteps verhuren in steden. Voornamelijk deelscooters maakt momenteel een opmars, want het aantal gebruikers van deelscooters steeg wereldwijd met maar liefst 166%. Dat blijkt uit een rapport van elektrisch scooter producent Unu.

In 2017 maakten nog 350.000 mensen gebruik van een deelscooter, in 2019 is dit inmiddels gestegen naar bijna 4,8 miljoen. Een deelscooter wordt gemiddeld 8 tot 10 keer per dag gehuurd, voor ongeveer 15 tot 20 minuten. Europa is kampioen als het gaat om deelscooters; wereldwijd zijn 82% van alle deelscooters in Europa te vinden, vooral in Parijs, Madrid en Barcelona zijn ze populair.

De toekomst

Enrico Howe, mobiliteitsexpert en onderzoeker verwacht dat het aandeel van de scooter-deeleconomie in 2020 nog meer zal stijgen. “Het delen van scooters zal snel zijn niche bestaan verlaten en doorgroeien tot een echt mobility-alternatief. In de afgelopen maanden is de markt meer dan verdubbeld.” De mobiliteitsexpert zegt dat Nederland een bijzonder uitgesproken scooter cultuur heeft. Er is in ons land nog genoeg ruimte voor andere leveranciers, steden en scooters. Op dit moment zijn de enige bedrijven die deelscooters bieden in Nederland Go Sharing en Felyx.

Felyx scooters zijn te vinden in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Brussel en kan door iedereen gehuurd worden voor 30 cent per minuut. De andere aanbieder in Nederland Go Sharing is te huren voor 23 cent per minuut en bevindt zich momenteel in Eindhoven en Rotterdam.

Een andere populaire, en milieuvriendelijke, vervoersmiddel is de elektrische step. Ook de elektrische wordt wereldwijd steeds populairder. In Nederland zien we echter meer deelscooters dan elektrische steps vanwege de wetgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies