Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De mogelijkheden van Augmented Reality (AR) zijn bijna eindeloos. Je kunt de technologie voor heel veel leuke en handige dingen gebruiken. Ook de retailbranche ontdekt geleidelijk de voordelen van AR. Want is het bijvoorbeeld niet ideaal als we nooit meer een miskoop doen omdat we zeker weten dat we de goede maat kopen? Of al een goede indruk krijgen van hoe een kledingstuk ons staat? Zeker in 2020, het jaar waarin we nog veel meer dan anders online zijn gaan shoppen, moet dit als muziek in de oren klinken. GetApp deed onderzoek naar hoe wij AR als Nederlandse consument ervaren en wij doen meteen een voorspelling of het volgens ons toekomst heeft.
Voordelen van winkelen met AR
We noemden al even het voordeel van minder miskopen, maar volgens het onderzoek zijn er nog meer. Zo vinden consumenten het prettig om online te kopen in verband met hygiëne. Dat is natuurlijk een algeheel voordeel van online shoppen, maar dat je niet zelf door kledingrekken hoeft te struinen kan zeker een voordeel zijn. Sowieso moet je niet te veel stilstaan bij wie misschien de kleding al heeft gepast voordat jij het deed.
Kansen voor retailbranche
Niet geheel verrassend gaf in het onderzoek vooral de jongere doelgroep aan dat zij al eens hebben geshopt met AR. Mannen blijken dat vaker te doen dan vrouwen (55 % tegenover 45%). Zij kochten met AR online vooral kleding en schoenen, accessoires, meubels en cosmetica. Ook al hebben nu nog niet veel consumenten AR daadwerkelijk gebruikt om een online aankoop te doen, er is wel interesse onder de ondervraagden. 42% geeft namelijk aan dat ze de toepassing in de toekomst wil gebruiken. Zowel jong als oud geeft aan de technologie te omarmen. Hier liggen enorme kansen voor de retailbranche. Zeker nu we in de winkels een mondkapje moeten dragen, zal een grote groep consumenten weer voornamelijk online hun aankopen doen.
AR zorgt ervoor dat we iets sneller kopen
AR kan ervoor zorgen dat we als consument sneller zijn geneigd een online aankoop te doen. We zien namelijk meteen hoe goed ons iets staat en of die schoenen passen. Dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld meubels. Past die tafel echt in ons interieur? Met AR maak je het zichtbaar en dat kan net het laatste zetje geven om op ‘bestellen’ te klikken. Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft de mogelijkheid om te visualiseren dan ook aan als belangrijkste reden om AR te gaan gebruiken tijden het online shoppen.
AR in retail staat nog in kinderschoenen
AR in retail staat nu nog in de kinderschoenen. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen de komende jaren. Naast dat het handig is, is AR ook gewoon leuk. Er zit een soort spelelement in, dat al massaal wordt toegepast door bijvoorbeeld de filters die we kennen van Instagram. En wat denk je van het grote succes van de 3D-dieren van Google? Zodra het aanbod aan AR in retail groter wordt, verwachten we dat consumenten het zeker gaan gebruiken. Al is het in eerste instantie alleen uit nieuwsgierigheid. Misschien kunnen we ons over 10 jaar zelfs niet meer voorstellen dat we dit eerder nog niet konden doen.
Hier vind je de link naar de uitkomsten van het onderzoek.
Verder lezen over Domotica
Domotica06.09.2024
Nieuwe Philips Hue Sync Box 8K en slimme verlichting
Gadgets21.04.2020
Sony’s nieuwe XH95 tv is uitgerust met de nieuwste beeld- en geluidstechnologieën
Domotica18.09.2018
Husqvarna’s X-Line robot-grasmaaiers nu via Alexa aan te sturen
Gadgets13.07.2018
Deze toffe robot draagt je planten naar de zon
Maar je kunt 'm niet kopenDomotica22.01.2018
Het HiCan bed is slim, mooi en luxe, maar is dat 30.000 waard?
Domotica17.01.2018
Deze robotkast vouwt en sorteert je kleding voor je zonder gedoe
Gadgets29.11.2017
Moon: innovatief smart home systeem met zwevende camera
Crowdfunding-project gaat hardGadgets19.11.2017
Deze Chinese slimme speakers zien er wel heel bizar uit
Fantastisch fris designVerder lezen over Smartphone
Gadgets18.01.2024
Dit is de langverwachte Samsung Galaxy S24-serie
Boordevol AIGadgets14.12.2023
Waarom een goedkope smartphone tegenwoordig een goede keuze is
Gadgets02.02.2023
Samsung zet met Samsung Galaxy S23 Ultra fotografie op scherp
Gadgets22.07.2022
4 goede redenen om voor sim only te kiezen
Gadgets04.09.2021
Draadloos opladen: weg met al die draden!
Gadgets02.05.2021
Popsocket en selfiestick nog altijd de beste accessoires voor je smartphone
Gadgets30.04.2021
Smartphones die je draadloos kunt opladen
Gadgets15.03.2021