Heeft online shoppen met AR de toekomst?

Heeft online shoppen met AR de toekomst?

Nooit meer een miskoop doen

Vorig artikel Volgend artikel

De mogelijkheden van Augmented Reality (AR) zijn bijna eindeloos. Je kunt de technologie voor heel veel leuke en handige dingen gebruiken. Ook de retailbranche ontdekt geleidelijk de voordelen van AR. Want is het bijvoorbeeld niet ideaal als we nooit meer een miskoop doen omdat we zeker weten dat we de goede maat kopen? Of al een goede indruk krijgen van hoe een kledingstuk ons staat? Zeker in 2020, het jaar waarin we nog veel meer dan anders online zijn gaan shoppen, moet dit als muziek in de oren klinken. GetApp deed onderzoek naar hoe wij AR als Nederlandse consument ervaren en wij doen meteen een voorspelling of het volgens ons toekomst heeft.

Voordelen van winkelen met AR

We noemden al even het voordeel van minder miskopen, maar volgens het onderzoek zijn er nog meer. Zo vinden consumenten het prettig om online te kopen in verband met hygiëne. Dat is natuurlijk een algeheel voordeel van online shoppen, maar dat je niet zelf door kledingrekken hoeft te struinen kan zeker een voordeel zijn. Sowieso moet je niet te veel stilstaan bij wie misschien de kleding al heeft gepast voordat jij het deed.

Kansen voor retailbranche

Niet geheel verrassend gaf in het onderzoek vooral de jongere doelgroep aan dat zij al eens hebben geshopt met AR. Mannen blijken dat vaker te doen dan vrouwen (55 % tegenover 45%). Zij kochten met AR online vooral kleding en schoenen, accessoires, meubels en cosmetica. Ook al hebben nu nog niet veel consumenten AR daadwerkelijk gebruikt om een online aankoop te doen, er is wel interesse onder de ondervraagden. 42% geeft namelijk aan dat ze de toepassing in de toekomst wil gebruiken. Zowel jong als oud geeft aan de technologie te omarmen. Hier liggen enorme kansen voor de retailbranche. Zeker nu we in de winkels een mondkapje moeten dragen, zal een grote groep consumenten weer voornamelijk online hun aankopen doen.

Producten online kopen AR

AR zorgt ervoor dat we iets sneller kopen

AR kan ervoor zorgen dat we als consument sneller zijn geneigd een online aankoop te doen. We zien namelijk meteen hoe goed ons iets staat en of die schoenen passen. Dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld meubels. Past die tafel echt in ons interieur? Met AR maak je het zichtbaar en dat kan net het laatste zetje geven om op 'bestellen' te klikken. Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft de mogelijkheid om te visualiseren dan ook aan als belangrijkste reden om AR te gaan gebruiken tijden het online shoppen.

Redenen-AR-retail

AR in retail staat nog in kinderschoenen

AR in retail staat nu nog in de kinderschoenen. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen de komende jaren. Naast dat het handig is, is AR ook gewoon leuk. Er zit een soort spelelement in, dat al massaal wordt toegepast door bijvoorbeeld de filters die we kennen van Instagram. En wat denk je van het grote succes van de 3D-dieren van Google? Zodra het aanbod aan AR in retail groter wordt, verwachten we dat consumenten het zeker gaan gebruiken. Al is het in eerste instantie alleen uit nieuwsgierigheid. Misschien kunnen we ons over 10 jaar zelfs niet meer voorstellen dat we dit eerder nog niet konden doen.

Hier vind je de link naar de uitkomsten van het onderzoek.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies