​Hoe bedrijven miljoenen verdienen met NFT’s op het Ethereum-netwerk

​Hoe bedrijven miljoenen verdienen met NFT’s op het Ethereum-netwerk

Vorig artikel Volgend artikel

Toen de tattoo-artiesten niet mochten werken door de lockdown, heeft menig artiest ofwel extra geld verdient door zich te storten in cryptovaluta, of ze digitaliseren hun kunst om dit als NFT’s te verkopen. Grote bedrijven doen het ook, zoals Adidas. Dit is hoe bedrijven hieraan geld verdienen.

Een non-fungible token is een uniek stukje van het internet. Er is iemand die hierdoor de eerste Tweet ooit konden kopen of de YouTube-video Charlie bit my Finger. Als iets intellectueel eigendom van je is, dan kun je overwegen om hier een NFT van te maken. Dat is bijvoorbeeld ook hoe Adidas te werk ging toen het zijn NFT maakte.

Into the Metaverse

Het NFT-project van Adidas heet Into The Metaverse en bestond uit een collectie van een kleine 30.000 NFT’s die binnen de kortste keren volledig was uitverkocht. Adidas verdiende er 5.924 ether mee (wat in totaal 23,3 miljoen dollar is). Adidas deed het echter niet alleen, want Into The Metaverse was een samenwerking tussen Adidas Originals, de Bored Ape Yacht Club, gmoney en PUNKS Comic.

Het ding met NFT’s is dat het een soort digitale kunststukken zijn. Waar mensen bij Christie’s in een zaal plaatsnemen, kijken naar een olieverfschilderij op doek en hierop bieden, doen mensen dat bij NFT’s online. Je kunt een digitaal kunstwerk bezitten en het is maar net wat je er zelf voor over hebt. De aapjes van de Bored Ape Yacht Club zijn typisch zo’n statussymbool: mensen gebruiken ze bijvoorbeeld als hun avatar op Twitter. Dit zijn ook dingen die vaak populair worden, omdat influencers ermee te koop lopen. Bijvoorbeeld Eminem is een bekende aap-bezitter.

Hoe meer buzz er rond een NFT is, hoe beter. Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die het niet helemaal begrijpen: ‘waarom zou je zoveel geld betalen voor een plaatje op het internet, dat ik met mijn rechtermuisknop kan opslaan?’ Het heeft te maken met eigenaarschap. Het zijn een soort Pokémonkaarten voor de rijken van de wereld, maar dan niet per se alleen voor de rijken. Net als met kunstwerken die je kunt aanraken en ophangen is een Rembrandt van een heel ander kaliber dan bijvoorbeeld een mooi schilderij dat je buurvrouw heeft gemaakt dat maar een paar tientjes kost.

NFT’s creëren

Op die manier zijn NFT’s voor iedereen en dat is ook waardoor bedrijven er veel geld mee verdienen. Zeker populaire merken zoals Adidas en Nike, die toch al een grote schare aan fans hebben, zullen sneller een grote hype rondom hun NFT’s weten te creëren waardoor die NFT’s op hun beurt weer meer waard worden. Heb je een bedrijf of ben je heel creatief? Je kunt natuurlijk ook je eigen NFT via het Ethereum-netwerk verkopen.

Hoe ga je dan te werk? Dat doe je door eerst te bedenken wat je NFT wordt. Wordt het een foto van een product dat je maakt, of misschien een opvallende video? Heb je uitgezocht wat je wilt verkopen, dan kun je de volgende stap zetten. De meeste NFT’s worden verhandeld binnen de Ethereum-blockchain, maar dat gaat niet zomaar. Elke transactie binnen Etherum kost geld dat moet worden betaald aan de mijners. Die gelden heten ook wel ‘gas’ en het hangt er erg vanaf hoeveel gas je moet betalen om een NFT te minten of hem naar iemand anders te sturen. Er zijn veel platformen om je NFT’s op te verkopen, dus het is aan jou welke je zelf prettig lijkt. Doe hier goed research naar, zodat je niet al die moeite en geld en tijd steekt in iets waarvan je uiteindelijk geen gebruik meer maakt. Eén van de bekendste platforms om NFT’s te maken is OpenSea, dat ook op Ethereum werkt.

Ethereum

En zo kun je op OpenSea kiezen om te lazy minten, waarbij je een NFT maakt en verkoopt zonder dat hij de blockchain op gaat (en er dus geen gas nodig is). Koopt iemand je NFT, dan is het aan hem of haar om de fees te betalen wanneer je NFT de blockchain ingaat. Let wel op, want op veel platformen moet je voor je je eerste NFT aanmaakt eerst betalen. Vervolgens hoef je dan vaak nooit meer te betalen, maar het is wel goed om er rekening mee te houden dat een NFT in de markt zetten niet per se gratis is. Aan de andere kant is het bekende gezegde: ‘it takes money to make money’ en veel bedrijven zijn je al zeer succesvol voorgegaan. Succes met het vullen van je wallet!

[Fotocredits © evgenius1985 - Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies