De nieuwe Hyundai i30 N: hot hatch om verliefd op te worden

De nieuwe Hyundai i30 N: hot hatch om verliefd op te worden

Vorig artikel Volgend artikel

Hyundai laat de wereldpers deze weken kennismaken met de nieuwe Hyundai i30 N op het circuit Autodromo Vallelunga in Italië. De eerste echte hot hatch die bedacht is in Namyang (Zuid-Korea) maar uiteindelijk is ontworpen en getuned op de Nürburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd is. Dit allemaal onder leiding van Albert Biermann (de VP) die voorheen verantwoordelijk was voor de rappe M-serie modellen bij BMW. Als je dat allemaal bij elkaar in een mixer gooit en je doet er ook de ambities van Hyundai als topping bij, dan moet daar wel iets lekkers uit komen. De toevoeging van de letter N aan de i30 is te danken aan de bovengenoemde samenwerking van de testcentra in Namyang en bij de Nürburgring. De letter N symboliseert tevens een chicane, maar die hoeven we niet uit te leggen.

En dat lekkers smaakt best goed, zoals je mag verwachten. Want de behoorlijk strak afgestelde i30N rijdt en stuurt niet alleen heerlijk op de binnenwegen in de heuvels achter Rome, ook op het circuit is het dolle pret met deze 2.0-liter turbo benzinemotor voorzien van een high-performance package. Een optiepakket waarin onder andere 19-inch wielen, rode N-remklauwen en grotere remschijven, het N Corner Carving Differential en het actieve uitlaatsysteem zorgt voor nog meer pret op de weg en voor de liefhebber op het racecircuit. En om met geld te beginnen: dit drie-duizend-euro-optiepakket zou geen optie mogen zijn, want het maakt de i30 N echt compleet en je doet jezelf echt tekort zonder.

Snel, maar ook veel rijplezier

Laten we eerst maar even roepen dat we zelf een fan zijn van dit soort auto’s. Ze zijn heerlijk snel, bieden echt veel rijplezier, zowel op de weg als op het circuit (verplichte kost als je een hot hatch koopt), en zijn in standje comfort ook nog eens geschikt als een familie-auto. Dat laatste zal qua comfort in Nederland wel goed zitten, in tegenstelling tot het Italiaanse wegennet waar een strak afgestelde vering soms wat minder lekker is op de achterbank voor mensen die net wat Italiaanse pasta hebben genuttigd.

Hyundai_i30_N

Ontworpen om gas te geven

De i30N smeekt je eigenlijk om gas te geven. Wat hoger in zijn toeren is het helemaal lekker. De besturing voelt prettig, hij schakelt razendsnel en het koppel doet de rest. En met het gemonteerde 'corner carving differentieel' is het brede-glimlach-werk in de bochten. Je kunt er van alles bij gaan bedenken, maar deze nieuwe Hyundai rijdt gewoon voortreffelijk en zal een geduchte concurrent zijn voor o.a. de Ford Focus ST, Golf GTi de Peugeot 308 GTi.
Hyundai_i30N_6
Hyundai_i30N_5
Hyundai_i30N_3

i30 N design style

Hyundai heeft de i30 voorzien van een eigen interieur- en exterieurdesign en standaard voorzien van de exclusieve carrosseriekleur Performance Blue, onlosmakelijk verbonden met de N-modellen die actief zijn in het WRC-kampioenschap. Deze prachtige blauwe kleur met de rode lijnen aan de voor- en achterkant, de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen geven hem de juiste looks. Eigenlijk moeten ze hem gewoon niet aanbieden in de te voorspelbare kleuren als Micron Grey, Phantom Black en Engine Red. Dat is zonde en dempt de herkenbaarheid van deze high-performance i30. Wie ballen heeft kiest voor dit Performance Blue, goed om te weten, toch? Verder vallen de grote luchtinlaten op aan de voorzijde (met daarin de de LED-verlichting) die zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten. In de juiste kleur met 19" wielen ziet deze 4 tot 8 mm verlaagde i30 N er echt prima uit.

Hyundai heeft gekozen voor een op de bestuurder gerichte cockpit met de belangrijkste functies direct op het stuurwiel met onder andere een zwartwit geblokte knop die de i30 direct in de N-modus weet te zetten. De meer gepersonaliseerde instellingen van het voertuig zijn te bedienen via het centrale beeldscherm. De sportstoelen voorzien van het N-logo op de rugleuning en met een uit- en inschuifbaar zitvlak sluiten goed om je lichaam.

Launch Control en automatisch tussengas

De i30 N heeft zoals het hoort bij een hot hatch een Launch Control-systeem wat zorgt voor een optimale krachtverdeling bij het wegrijden waarbij je voluit kunt accelereren vanuit stilstand zonder slippende wielen.

Dit systeem treedt in werking door het gaspedaal tot de bodem in te trappen en binnen vijf seconden het koppelingspedaal los te laten. Nog meer fun krijg je bij het terugschakelen van een hogere naar een lagere versnelling (afhankelijk van de gekozen rijmodus) met automatisch tussengas (rev matching) met bijpassende ploffen (scheten) via de dempers. 't Is een dingentje maar het blijft leuk.

2.0-liter turbobenzinemotor

De voorwiel aangedreven Hyundai i30 N beschikt over een geheel nieuw ontwikkelde handgeschakelde 2.0-liter turbobenzinemotor, beschikbaar met een 250 pk krachtbron of een performance-variant met 275 pk. Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. De overboost-functie, die actief is als het maximumkoppel is bereikt, verhoogt het koppel tot 378 Nm. De Hyundai i30 N sprint in 6,4 seconden* naar de100 km/u. Met een Performance Package gaat diezelfde sprint in nog 0,3 seconde sneller.

Hyundai_i30N_1
Hyundai_i30N_2
Hyundai_i30N_4

Car-tech

Zoals je mag verwachten is ook deze i30 N voorzien van de nodige systemen die het rijden niet alleen leuker maar ook veiliger maken. Standaard is de auto voorzien van een Electronic Controlled Suspension (ECS) systeem waarbij je als bestuurder een druk op de knop de stijfheid van de dempers kunt aanpassen. Het Electronic Stability Control (ESC) zorgt te allen tijde voor optimale stabiliteit in bochten, maar is naar wens ook volledig uit te schakelen. De grip en tractie in de bochten is mede te danken aan het elektronisch geregelde N Corner Carving Differential waardoor het binnenste wiel wordt afgeremd en daardoor onderstuur wordt tegengegaan en de Hyundai i30 N scherper instuurt.

N Grin Control System

De bestuurder van de Hyundai i30 N kan kiezen uit vijf rijmodi in het N Grin Control System: Eco, Normal, Sport, N en N Custom, te activeren via twee knoppen op het stuurwiel. De rijstanden veranderen het rijkarakter van de Hyundai i30 N door de motor, de dempers, de ESC, het N Corner Carving Differential, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen aan te passen aan de gekozen rijmodus. De verschillende rijmodi kunnen worden getoond op de 5- of 8-inch (optie) touchscreen van het multimedia-/navigatiesysteem, met bijbehorende informatie over vermogen, koppel, turbodruk en een timer voor acceleratie en rondetijden. Bijna vanzelfsprekend heb je verder de mogelijkheid om je smartphone te koppelen via Apple CarPlay en Android Auto.

Hyundai_i30N_7
Hyundai_i30N_8

Hartslagen per minuut, de nieuwe Hyundai benchmark

Bij Hyundai zijn ze terecht blij met de nieuwe i30 N. Ergens staat ‘we meten de high-performance van deze N in HPM (hartslagen per minuut) en niet in TPM (toeren per minuut)’. Dat lijkt ons een prima benchmark. Hoe hoog loopt je hartslag op als je na je rempunt op het circuit de gaspedaal door de bodem trapten om daarn door te accelereren. Ze zouden naast die HPM dan ook je glimlach moeten meten via een ingebouwde camera in de spiegel want wie geen glimlach krijgt bij zoveel rijplezier verdient het eenvoudig niet om in deze auto rijden.

We all gonna love this car #hyundaii30N #hyundaii30 #hyundainl #hyundai @hyundainederland

Een bericht gedeeld door Carrepublic (@carrepublic) op

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies