De nieuwe Audi A8: semi-autonoom, hypermodern en comfortabel

De nieuwe Audi A8: semi-autonoom, hypermodern en comfortabel

En snel natuurlijk

Vorig artikel Volgend artikel

Audi is trots op haar nieuwe A8: de vierde generatie van Audi's vlaggenschip lijkt weer de auto te worden waar de rest van de klasse naar kan opkijken. Het is de eerste productieauto (als je Tesla's Model 3 niet meetelt) die vergaand voorbereid is op autonoom rijden. Dat heet technisch level 3-autonomie.

Vanaf 2018 zullen er functies als parking pilot, garage pilot en traffic jam pilot in productie gaan. Die laatste zorgt er voor dat je in fileverkeer tot 60 kilometer per uur op provinciale wegen en snelwegen met gescheiden banen de controle uit handen kunt geven. Parking pilot en remote garage pilot zijn een stuk simpeler: die zetten je A8 gewoon op de plek voor je.

High-tech

Ook interessant is het actieve onderstel. Als er geconstateerd wordt dat een zijdelingse botsing onvermijdelijk is gaat de onderkant van de A8 tot maximaal 8 centimeter omhoog, zodat de grootste klap wordt opgevangen door het solide onderstel van de auto. Veiligheidstechnisch erg fijn, want zo wordt de kracht die je als inzittende te verduren krijgt verminderd met de helft.

Het interieur is ook serieus vernieuwd en lijkt nu veel meer op wat je verwacht van een moderne auto. Weinig knoppen, maar een 10-inch touchscreen in het dashboard en een kleiner OLED-scherm in de middenconsole. Het gaat echter verder: ook gebaren en zelfs je stem kunnen gebruikt worden om functies in de auto te gebruiken. Zelfs het navigatiesysteem is verbeterd: dat wordt nu zelflerend, heeft gedetailleerdere kaarten en biedt uit zichzelf alternatieve routes aan als dat zin heeft.

a178307-large
a178294-large
a178296-large

Versies

Dat een A8 lekker rijdt, daar hoef je niet lang bij stil te staan. Het merk is niet voor niets zo populair bij de zakelijke markt een een groot gedeelte daarvan is simpelweg dat Audi's lekker comfortabel rijden en nog hard ook. Je kunt bij dit model kiezen uit twee V6 3.0 turbomotoren, waarvan de diesel 210 kW/286 pk haalt en de benzineversie 250 kW/340 pk. Er komen op termijn nog sportievere versies met een 4.0 TDI motor en zelfs een W12 6.0 voor het echte hoge segment.

Er komt ook nog een hybride versie e-tron quattro A8, maar daarvoor moet je wachten tot een niet nader gespecificeerd 'later tijdstip'. Met een batterij van slechts 50 kilometer moet je het bij die versie vooral doen om de prestaties, die met 330 kW/449 pk niet misselijk zijn.

Er is dan ook de de Audi A8 L, met een speciale relax-stoel rechtsachter. Daarin heb je toegang tot een voetsteun, massage en al de werkruimte die je nodig hebt. Heel prettig, als je nog veel met de auto weg moet maar wilt blijven doorwerken.

a178321-large
a178308-large
a178315-large

Een mooi karretje dus, die A8. Sta je al te trappelen om een testrit te doen moet je toch nog even geduld hebben: ze zijn pas vanaf september te bestellen (voor een nog niet genoemde prijs) en staan vanaf december bij de Audi-dealers in Nederland.

[Afbeeldingen © Audi]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies