De Cactus-factor van de nieuwe Citroën C3

De Cactus-factor van de nieuwe Citroën C3

Vorig artikel Volgend artikel

Wie de nieuwe Citroën C3 (inmiddels alweer de 3e generatie) ziet zal gelijk denken aan de iets grotere broer: de Citroën C4 Cactus. En dat is volledig volgens de designfilosofie van Citroën waarbij de focus moet komen te liggen op durf, veel comfort, modern en auto's die een brede doelgroep moeten gaan aanspreken. De deelfactor van deze C3 en de Cactus aan de buitenzijde zijn ontegenzeggelijk de airbumps. ‘You hate them’ or ‘You love them’ maar vooral heel erg Citroën.

Eigenlijk doen ze dat best goed want volgens goede Franse traditie zijn de ontwerpers heerlijk eigenwijs en tonen ze durf. Naast deze Cactus-factor wil het Franse merk een 'brand for all' worden en in in de nieuwe modellen herkenbaar zijn. Met dit design is dat laatste niet zo heel moeilijk en zijn we natuurlijk benieuwd hoe dit verder gaat met de Picasso en C5-modellen. Naast die herkenbaarheid is comfort een ander belangrijk onderwerp. Volgens een studie van het PSA-concern (Peugeot, DS en Citroën) brengen we in ons leven gemiddeld vier jaar en een maand door in onze auto en dan mag je best lekker in je stoel zitten. Citroën wil het liefst zelfs de benchmark voor comfort worden. Of al deze hoge verwachtingen echt kunnen worden ingelost zal geen eenvoudige opdracht zijn, uiteindelijk bepaalt de consument of dat werkelijk zo is.

nieuwe_citroen_c3_6
nieuwe_citroen_c3_7
nieuwe_citroen_c3_2016

Airbumps

Wie twijfelt aan onze Franse vrienden en nog nooit in Parijs is geweest, moet echt een keer bij Louvre gaan kijken. Dat is Frankrijk ten voeten uit en met de nieuwe C3 maakt Citroën hun Franse faam waar. Ontwerp auto’s met een eigen gezicht, no copy cats. Deze nieuwe C3 is de vervanger van hun meest succesvolle model met dezelfde naam waarvan er 3,5 miljoen van zijn verkocht. Dat je gevoelsmatig denkt dat er toch meer Cactussen rond rijden dan C3-modellen komt door het opvallende uiterlijk van de eerstgenoemde.

Zonder die airbumps zouden de auto’s minder extreem zijn. Wat een paar stootkussens aan de zijkant al niet kunnen uitmaken. Citroën biedt de koper de mogelijkheid om de auto ook zonder airbumps te kopen. Dat is misschien de enige zonde van de eigenwijze Fransen want deze opvallende en o-zo bepalende designelementen behoren tot het DNA van het nieuwe Citröen. Wie ze niet op z’n auto wilt hebben doet afbreuk aan wat deze auto wil uitstralen.

In alles is deze nieuwe C3 een moderne auto en krijg je als toekomstige berijder volop keuze om naar hartenlief te combineren met de 9 verschillende body-kleuren en de 3 kleuren van het dak. Wie nog creatiever wil zijn kan natuurlijk het dak ook laten pimpen door een bedrijf die er graag een ander kleurtje op wil plakken.


Waarom een uitbraak van het normale kleurenpalet zul je misschien denken. Om de doodeenvoudige reden dat dit model en de mogelijkheden zich uitermate goed lenen om nog eens verder te gaan met het aankleden dan Citroën je gaat bieden. Het is een uitnodiging die nergens staat maar als je een aantal van die kleurencombinaties naast elkaar ziet staan krijg ik in ieder geval de neiging om het hier niet bij te laten. Dat geldt ook voor de wielen, bij iedere kleurencombi hoort gewoon een bepaald type velg en geloof maar dat juist zwarte velgen bij deze auto heel goed kunnen staan.

citroen_airbump
Airbumps, ‘You love them’ or ‘You hate them’ maar vooral heel erg Citroën
citroen_c3_kleuren
Kleuren combinaties die een jongere doelgroep moeten aanspreken

Rood-wit

Het is duidelijk dat de rood-witte uitvoering met zwarte bumps en side skirts er gewoon lekker uitziet. Kleine rode details maken hem nog wat spannender en wie een blik op het dak werpt zal zich verbazen. In alles is dit een moderne auto die haast wel een heel breed publiek moet gaan aanspreken en die in dit segment volop de concurrentie kan aangaan met familieleden uit Frankrijk. Wat dat betreft is het boeiend om te zien hoe dat gaat in het thuisland waar Peugeot en Renault ook meedingen om de eer.

Dat de wagen ook in Nederland zal gaan scoren is niet moeilijk te voorspellen. Neem de populariteit van de C3, vermenigvuldigd met de eigenwijsheid van de Cactus, en je moet haast wel plussen.

nieuwe_citroen_c3_5
nieuwe_citroen_c3_3
citroen_c3_nieuw

De belangrijkste feiten

Dat de nieuwe C3 een opvallende verschijning is moet wel duidelijk zijn. Het is maar de vraag of de toekomstige koper nog echt geïnteresseerd is in alle technische details. Dit is een auto die je koopt op je gevoel en vooral vanwege z’n looks. De C3 komt in Nederland op de markt met met een 82 en 110 PK uitvoering. Wie kiest voor de duidelijk meer prettiger rijdende 110 Pk heeft ook de optie om deze met een moderne 6-traps automaat aan te schaffen. Het zogenaamde sportief rijden met alleen een handbak is al lang achterhaalt en als je toch wat meer ‘sporty’ wil zijn kun je ook voor standje S (sport) kiezen en manual waardoor je zelf de versnellingen kunt kiezen. In 2016 is autorijden echt een stuk leuker geworden.

Naast de vele designkeuze’s die je hebt is de C3 uitgerust met veel extra’s waaronder een zeer scherp en goed ogend 3D navigatiesysteem. Verder heb je de beschikking over Apple Car en beschikt de auto over alle moderne veiligheidssystemen waaronder: hill start assist, dodehoek-detectie, lane-departure waarschuwingssysteem, achteruitrij camera en een coffee-break alert voor als je lang achter het stuur zit.

De nieuwe Citroën C3 leuker kun je hem niet maken #citroenc3 #stylish #barcelona

Een foto die is geplaatst door Henk De Hooge (@henkdehooge) op

Citroën Connected Cam

De nieuwe Citroën C3 is uitgerust met een vaste HD-camera die zich achter de spiegel bevindt. Voordeel hiervan dat er in hoge kwaliteit stabiele beelden mee kunnen worden gemaakt. Volgens het eerder genoemde onderzoek van PSA geloven gemiddeld 240 mensen in je leven niet wat je onderweg hebt gezien (nog bijzonder, we schijnen ook 953 minuten tegen onszelf te praten in de auto). Met deze camera moet dat voorbij zijn.

Om de camera te bedienen hoef je alleen op een knopje te drukken aan de onderzijde. Hiermee kunnen zowel foto’s en video’s worden gemaakt (zie onder). Middels een app (iOS en Android) kun je daarna de beelden downloaden naar je smartphone en eventueel gelijk doorzetten naar je social media kanalen als je dat zou willen. De camera zelf heeft een opslag van 16 Gb.

connected_cam_citroen
Connected Cam, één keert drukken en je hebt een foto, 2 keer drukken en je krijgt een video

Maison Citroën en dealerships

De ambities van Citroen gaan redelijk ver. Binnen 5 jaar moet het aantal verkochte modellen zijn gegroeid met 30 procent. In een sterk concurrerende markt zoals die in de wereld van automotive betekent dit dat alles moet kloppen en dat er een nieuwe doelgroep moet worden aangesproken. Die moet bestaan uit meer jonge gezinnen en een koper die kiest voor andere waarden dan alleen het leasebedrag. Merkemotie en branding zijn daarin uiterst belangrijk en daar wil Citroën het verschil maken.

Dat betekent ook dat het stoffige imago van autodealers moet worden aangepast. Negen van de tien mensen heeft allang een keer online gekeken voordat hij zich meldt bij een dealer. Dat is daarmee het enige punt waar het ook kan mis gaan als merk en emotie net met elkaar matchen. Met Maison Citroën, een concept wat in Frankrijk zal starten, krijgen dealers een totaal ander uiterlijk wat meer past bij de doelgroep en de tijd waarin we leven.

Citroën komt eraan, dat is duidelijk, al moeten we nog wel tot 2018 wachten op de waarschijnlijk meest opvallende Citroën met een het Cactus-design: de Citroën Aircross die volgend jaar in China als eerste zal worden gelanceerd.

citroen-aircross
Citroën Aircross waarschijnlijk pas in 2018 te koop in Europa
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies