Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

Vorig artikel Volgend artikel

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die werden gebruikt om tussen cafés te “racen”. Tegenwoordig is de caféracer uitgegroeid tot een subcultuur onder de motorrijders. Ook merken zoals BMW spelen in op de vraag naar caferacers.

BMW_R_Nine_T_Side

De caféracers van toen

Caféracers werden vroeger zo licht mogelijk gemaakt. Ze werden aangepast naar een minimalistisch design en werden vooral gebouwd om snel te zijn. Wie denkt aan caféracers denkt al snel BMW en het boxer motorblok. Dit iconische motorblok, dat dus dateert uit 1923, heeft al heel wat vernieuwingen doorstaan, maar heeft altijd de klassieke uitstraling behouden. Wel is de afgelopen jaren de inhoud van de cilinders aanzienlijk gegroeid.

BMW bracht in 2014 de R nineT op de markt: een icoon keerde terug, maar met de aanpassingen die passen bij de huidige tijd. De vernieuwde R nineT is voorzien van nieuwe features waarbij het klassieke design is behouden.

BMW_R_Nine_T_Style
BMW_R_Nine_T_Speedo

Het design van de BMW R nineT

De BMW R nineT is uiteraard voorzien van een boxer motorblok met een inhoud van 1170 cc. Het vermogen is ook iets meer geworden, want deze nieuwe R nineT heeft 110 pk. Topsnelheid is hoger dan dat jij op de motor kan blijven zitten.

Het is een echte caféracer en de motor is dus ook redelijk spartaans. Het zadel ligt nagenoeg gelijk met de tank, waardoor je echt op de motor zit en de R nineT is op geen enkele manier voorzien van enige vorm van windbescherming. Als je boven de 100/120 km/u rijdt is het werken geblazen om op de motor te blijven zitten. Over spartaans gesproken, het boxer blok heeft nog wel wat streken van vroeger. Zo hort, stoot en bokt de boxermotor af en toe bij een te laag toerental of bij het te snel optrekken. Het is soms een beetje werken, maar dat hoort er ook wel weer bij.

BMW_R_Nine_T_Side_Ramp

Authentieke touch van de BMW R nineT

BMW heeft veel authentieke zaken terug laten komen bij de R nineT. Zo heeft de nieuwe motor wederom klassieke spaakwielen. De klassieke grote halogeen koplamp is nieuw maar heeft nagenoeg bijna geen aanpassingen gekregen.

De caféracer van nu is voorzien van zes versnellingen en ik vraag mij toch echt af waarom. Op land- en binnenwegen blijf je vaak in de 4e of 5e versnelling “hangen”. Tijdens het rijden op de snelweg rijd je in de 5e versnelling mis je de 6e versnelling niet. Overbodig lijkt mij, tenzij je lange ritten maakt op hogere snelheid. Maar dat houd je toch niet lang vol.

BMW_R_Nine_T_Flowers
BMW_R_Nine_T_Air_Intake
BMW_R_Nine_T_Buttons
BMW_R_Nine_T_Headlight

Doen waar de R nineT goed in is

Waar deze stijlicoon zich wel goed voor leent is ontspannen cruisen. Heerlijk die slingerwegen en landwegen afrijden met snelheden rond de 80 km/u: daar is de BMW R nineT goed in.

Het boxer motorblok heeft een laag zwaartepunt op de motorfiets en dat zorgt voor een soepel bochtenwerk. De voor- en achter schokdempers zijn handmatig instelbaar naar je eigen rijstijl. De R nineT heeft een actieve zitpositie zonder dat je hinderlijk op de polsen moet leunen. Ook ritten van 200 kilometer zijn moeiteloos te doen op de R nineT.

Voor extra stopkracht monteert BMW op de R nineT Brembo remklauwen aan de voorzijde met standaard stalen remleidingen.

Tijdens een ritje in de nazomer of laat op de avond kan het flink afkoelen. Deze R nineT is voorzien van handvatverwarming met twee standen. Ook is deze motor uiteraard uitgerust met ABS welke ook eventueel uit te schakelen is.

BMW_R_Nine_T_Brakes
BMW_R_Nine_T_Springs

Akrapovic sportuitlaat voor de R nineT

Dan mijn favoriete optie, en deze raad ik iedereen aan die deze motor aanschaft, klik bij het bestellen deze optie aan of zoek een exemplaar uit die er al mee voorzien is: een Akrapovic sportuitlaat voor de R nineT.

Buiten het feit dat deze uitlaat er heel goed uitziet, klinkt hij ook echt fantastisch. Tussen de 2.000 en 3.000 toeren klinkt hij het beste, dan bromt de uitlaat geweldig. En bij bochten naar links hoor je de uitlaat nog beter, dan is de ruimte tussen de motor en het asfat kleiner waardoor de uitlaat nog beter klinkt.

BMW_R_Nine_T_Exhaust

Wat kost dit stijlicoon?

De BMW R nineT is in vier standaard uitvoeringen verkrijgbaar waarvan de goedkoopste € 14.900 kost. De R nineT kun je bijna eindeloos customizen door de vele optionele onderdelen. De R nineT zoals wij hem gereden hebben kost € 19.016.

BMW_R_Nine_T_Half_Front
BMW_R_Nine_T_Up
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies