Alfa Romeo Stelvio, La Meccanica delle Emozioni, het gaat om de emotie

Alfa Romeo Stelvio, La Meccanica delle Emozioni, het gaat om de emotie

Vorig artikel Volgend artikel

In Italië gaat het vaak om emotie, trots en schoonheid. En wanneer ze praten over iets wat deze drie ingrediënten in zich heeft, spat de passie ervan af. Vraag je dus aan een Italiaan wat hij vindt van een Alfa Romeo Stelvio dan kun je je borst natmaken. Waarschijnlijk krijg je alle denkbare superlatieven te horen die je maar kunt bedenken. Over het merk, de emotie, de historie, de eerste SUV, de kleur rood en hoe mooi zij de Stelvio vinden. Kom sowieso niet aan Alfa Romeo, want ze zijn in staat je ter plekke te kielhalen.

Eigenlijk voel ik mezelf dus een beetje als die Italianen. Want eenmaal zittend in de Stelvio gaat ook bij mij het Alfa Romeo bloed weer koken. Daarbij ben ik ook nog eens een liefhebber van alles wat SUV of MPV heet. Combineer je die twee, dan weet je nu al dat alles hieronder een kleur heeft. En terecht, want de Alfa Romeo Stelvio is geen gewone SUV. Het is ten eerste een Alfa Romeo, wat betekent dat het met de performance allemaal leuker en spannender is.

Gewone auto’s voor gewone mensen passen niet bij de lange historie van het merk. La Meccanica delle Emozioni, noemen ze dat. Meer vermogen, meer geluid, directer, voelbaar en met een neus die je het liefst thuis ook nog eens aan de muur zou willen hangen.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (9)

De Alfa Romeo Stelvio kwam vorig jaar op de markt en was 'de opvolger' van die andere La Meccanica delle Emozioni, de Alfa Romeo Guilia. Modellen die een nieuw tijdperk inluiden voor één van de mooiste automerken ter wereld. Alfa-liefhebbers hebben (te) lang moeten wachten want na de 159 en de 166 was er lange tijd niets. En dan in in 2016 is daar de Alfa Romeo Giulia nog niet zo heel veel later opgevolgd door de Stelvio. Eigenlijk een dubbele wereldprimeur wat nog nooit eerder reed er een SUV van het roemruchte merk de fabriek uit.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (1) (2)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (12)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (35)

Alfa Romeo Stelvio

De Stelvio oogt als een behoorlijk uit de kluiten gewassen SUV met een imposante neus die zo Alfa Romeo is als hij maar kan zijn. Z’n achterwerk is wat je noemt ‘bold’ en geeft hem z’n mede z’n stoere uiterlijk. Dat laatste komt ook door de originele 19-inch velgen die iedere Alfa liefhebber gaat herkennen. Achter deze velgen pronken de al even fraaie gele remklauwen. Als je allemaal bij elkaar optelt zie je een prachtige SUV met een geheel eigen identiteit. Vergelijken doen we nooit en bij deze Stelvio al helemaal overbodig want een Alfa Romeo heeft z’n eigen uiterlijk en dat mag er wat ons betreft ook wezen.

Alfa_Romeo_Stelvio_4
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (33)

Italiaans Design in 2018

Eenmaal op de bestuurdersplaats valt op dat van binnen de ontwerpers hebben gekozen voor veel rust in het interieur. Het dashboard is niet opvallend, net als meer onderdelen. Op het stuur pronkt het nieuwe logo van Alfa Romeo, zwart zonder de felgekleurde details van het oude logo. Duidelijk is dat Italiaans design in 2018 de uitbundigheid van vroeger heeft verlaten. Toch zitten er genoeg details verborgen die het tot een echte Alfa Romeo maken. Allereerst is daar de start en stop button. Zoals het een sportief merk betaamd zit deze links op het stuur. Van mij had deze rood mogen zijn, of geel. In ieder iets met een kleur waardoor hij opvalt. Dat rood hebben ze echter voorbehouden aan de 510 pk sterke Stelvio Quadrifoglio. Bij deze is La Meccanica delle Emozioni wel heel erg duidelijk.

Achter het stuur zitten twee Ferrari-look-a-like fixed flippers van in een geslepen aluminium look die misschien handiger met het stuur hadden moeten meedraaien. Fraai zijn ze zeker en passen wel bij deze standaard 8-traps automaat. Handgeschakeld is immers zo ouderwets toch. Maar er is nog zo’n detail waar je als autoliefhebber/Alfist blij van wordt. De ronde knop met de letters D-N-A die vrij vertaald staan voor standje groen (A) waarbij de Stelvio in de comfort zone staat, standje normaal (N) wat genoeg zegt en de D-stand van Dynamic. Daar waar je eigenlijk deze Alfa voor hebt gekozen, het dasboard veranderd bij de laatste naar rood gaat en maakt je Stelvio klaar is voor nog meer rijplezier. Al moeten we bij die laatste heel eerlijk zeggen dat je die beter kunt gebruiken als er alleen voorin mensen zitten. Standje Dynamic staat voor een dynamische rijstijl met een snellere gasrespons, een sportieve onderstelafstemming en een hogere schakelsnelheid. Maar nogmaals zet in deze stand niemand op de achterbank.

De besturing van de Alfa Romeo Stelvio is heel direct en echt geweldig. Het betekent dat de minste beweging van het stuur wordt overgenomen. Denk niet dat de auto daardoor zenuwachtig is want niets is ook hier minder waar. Deze Stelvio ligt als een blok op de weg en is zeldzaam koersvast. Je hoeft hierdoor nauwelijks iets te corrigeren. Misschien is het voor een minder ervaren chauffeur even wennen, maar geloof ons het went echt heel snel.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (36)
Alfa_Romeo_Stelvio_3_DNA
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (48)

Neem geen genoegen met een proefrit van een half uur

Over de Alfa Romeo moet je niet teveel kletsen. Dit is een auto die je moet gaan ervaren in al zijn facetten. Geen genoegen nemen met een proefritje van een half uur in de stad. Neem hem een paar uur, zoek mooie wegen en bepaal dan zelf maar of we hebben gelogen. Dat is een Alfa en dat zal je weten ook!

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies