Kijker beslist over ‘the next big thing’

Vorig artikel Volgend artikel
Kijker beslist over ‘the next big thing’

Wat wordt ‘the next big thing’ in de televisie-industrie? De komst van social media, second screen en connected tv brengen grote veranderingen te weeg in het medialandschap en mediaformats. Het zijn de kijkers die beslissen: we moeten iets aanbieden om te zien welke technologie ze gaan adopteren. De 600 mediaprofessionals die het congres bezochten hoorden hoe ook de Zweedse schrijver Alexander Bard het belang van het contact met de kijker onderschreef. Niet je ego maar je netwerk is belangrijk: ‘Het gaat om communities en als je als (media)bedrijf geen contact met communities legt, heb je eigenlijk geen toekomst.'

RTL zet in op second screen en on demand
Naast de twee internationale keynote speakers was ook de Nederlandse mediatop goed vertegenwoordigd op het congres. Arno Otto (RTL Nederland) gaf aan dat RTL, in tegenstelling tot de publieke omroep, wel doorgaat met investeren in tweede scherm experimenten. Ook gaat RTL inspelen op de groeiende behoefte om televisie on demand te kijken. Niet alleen per programma maar ook in abonnementsvorm. Radio 538 stopte bijna een jaar geleden met het aanbieden van gratis podcasts. Jan-Willem Brüggenwirth maakte op MPJC bekend dat Radio 538 nog 18.000 podcast-luisteraars over heeft (vorig jaar 6 miljoen) sinds de pocasts betaald zijn.


Tijdens Mediapark Jaarcongres maakte Remotely tv sociale kijkcijfers bekend. RTL 4 was de afgelopen week de meest besproken televisiezender op sociale media met 39 procent van alle Nederlandse tweets over televisie. Een week eerder was dit nog Nederland 1. Remotely.tv brengt vanaf nu wekelijks de sociale kijkcijfers. Connected TV
GfK Retail and Technology ziet in connected tv ‘the next big thing’. Het aantal huishoudens met een connected tv is het afgelopen jaar met 48 procent gegroeid. Helaas maakt nog maar de helft van deze mensen gebruik van de mogelijkheden. Als er wel gebruik wordt gemaakt dan kijken de meeste mensen video on demand.

Op www.mediaparkjaarcongres.nl is een overzicht te vinden van alle presentaties (slides en videoregistraties), verslagen en videoreportages die tijdens MPJC gemaakt zijn.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies