3DS previewparty: Nintendo heeft het door!

Vorig artikel Volgend artikel
3DS previewparty: Nintendo heeft het door!

3D met een bril werkt tegenwoordig fantastisch, maar zonder bril was ik nog niet zo overtuigd. Je verlegt in feite het glas van je ogen een stukje verderop naar het scherm. Je moet opeens recht voor het scherm zitten en het liefst dichtbij. En dan kan er nog steeds niemand meekijken, dus voor TV is het niet zo'n goede optie. Voor mobile gaming is het een ander verhaal, dat bleek vandaag tijdens de previewparty van de Nintendo 3DS.

eerste indruk

Het was natuurlijk meteen al duidelijk dat een perspresentatie zonder 'hands-on', nutteloos zou zijn. Je moet dit met je eigen ogen zien om te weten of het werkt. Voor jou als lezer is het dus eerst nog maar even geloven wat ik meld, maar mocht je straks een 3DS bestellen zonder hem gezien te hebben, ik beloof je nu al, je zult er geen spijt van hebben.

P1020578

Bij binnenkomst mocht je achter glas naar 5 werkende exemplaren met te komen games kijken: Paper Mario, Mario Kart, Metal Gear Solid, Animal Crossing en Star Fox 64. Ik kon letterlijk mijn ogen niet geloven. Het effect is onbeschrijfelijk goed. Gelukkig werd na een korte presentatie, met veel te hard geluid (en een hele slechte promo die het idee van een iPhone-reclame moest behelzen), de dames en heren van het Nintendopromotieteam naar binnengehaald. Het was tijd voor het echte werk.

P1020582

Gewapend met ieder 2 Nintendo 3DS's en bij elke persoon 1 game gingen we aan de slag. De 3DS werd met een kabel en een slot aan je broek vastgemaakt, letterlijk. Ik kreeg meteen een exemplaar aangeboden en na een korte uitleg ging ik van start. Het viel me meteen op dat er weinig crosstalk is te bemerken (de mate waarin je het beeld wat voor je linker oog is bedoeld ook wat via je rechteroog ziet en vice versa). Het verbaasde me ook dat onder alle lichtomstandigheden het beeld goed is te bekijken is en er weinig 3D-effect verloren gaat. Het effect is per spel via een schuif rechtsboven van 'veel 3D-effect' tot 'geen 3D-effect' (oftewel 2D) in te stellen. Wel zo fijn, sommige games kunnen namelijk net een stapje lager dan 'voluit 3D' gebruiken en als je moe wordt met je ogen, zet je het uit en heb je het idee dat je op een gewone DS speelt.

Eén ding kan ik natuurlijk nog niet zeggen na een uurtje 3D-gamen op een 3,5-inch schermpje: Krijg je last van je ogen. Het kan zijn dat ik gewoon moe ben nu (ik schrijf dit verslag half één 's nachts een paar uur na de presentatie), maar ik kan erg moeilijk focussen en heb licht wat hoofdpijn. Als ik op 25 maart een unit thuis heb en een paar dagen een paar uur heb gegamed, laat ik wel meer van me horen (of misschien juist wel niet).

(foto's zijn overigens gemaakt met een Panasonic Lumix G2 die ik op test heb. Helaas zonder een goeie flitser)

de games en de toekomst

De eerste game die ik onder hand nam was Rabbids travel in time 3D. Een 2D platform-game met het 3D-gedeelte opgebouwd als Mario Brothers Wii, in laagjes. Typisch een game waar ik na een minuut al last had van het 3D-effect en beter kon spelen zonder het effect. Gauw naar een ander.

rabbids450

Pro Evolution Soccer 2011 3D had juist het tegenovergestelde effect. Zet 'm maar voluit die 3D-schuif. Het speelt heel makkelijk en je passt echt in de diepte. Het gekke is alleen dat het schoenendoos-effect ervoor zorgt dat je niet meer in de game wordt getrokken. Je kijkt nu opeens naar kleine mannetjes. Je hebt niet het idee dat je letterlijk op het veld staat.

games_0002_pro_soccer

Nog geen Mario game die we konden spelen, maar wel gelijk al een Zelda-game, The Legend of Zelda™: Ocarina of Time™ 3D. Hier wordt ook gebruik gemaakt van de ingebouwde gyrosensor. Richten doe je door de 3DS in de lucht te bewegen. Je zag veel games van deze feature gebruik maken. Eén probleem, het 3D-effect valt weg als je niet loodrecht met je ogen op het scherm bent gericht. Hou dat maar vol als je gaat bewegen met de 3Ds.

games_0003_zelda

Wel jammer dat het er eentje is die ik op de Nintendo 64 in 1998 al had gespeeld en onlangs met mijn zoontje in een rerelease op de Gamecube en als download op de Wii. Waarschijnlijk zijn de N64-games het makkelijkst naar 3D te poorten (de resolutie neemt met de helft af als je 3D gaat), want oude bekende als Star Fox 64, Mario Kart en Pilot Wings leken wel erg op de 10 jaar oude versies. Super Street Fighter iV gaf zelfs een SNES-gevoel:

games_ssfiv

Een juweeltje vond ik Kid Icarus™: Uprising. Goeie kwaliteit beeld en geluid, onderste scherm als touchpad richtscherm en bovenste scherm in full 3D. De zijknoppen als triggers en ondertussen je 3DS ook bewegen. Hier moet je even voor trainen.

games_0008_icarus

AR-gaming

Er zitten eigenlijk 3 camera's op. 1 Frontcamera, om mee te chatten of een foto van jezelf te maken (met Mii-maker wordt er automatisch een Mii gecreëerd die je weer naar de Wii kan exporteren). 2 aan de achterkant voor 3D-foto's of 3D-video. Aangezien het 0,3-megapixelcamera's zijn, moet je niet veel verwachten van die foto's. Het is een leuke gimmick, verder niet.

Wat veel interessanter is, 3D-video. Deze wordt namelijk in verschillende games geïntegreerd. Begin dit jaar schreef ik al op mijn blog dat Augmented Reality in Games de trend van 2011 gaat worden, AR-gaming. Nintendo zet gelijk de trend met een paar ingebouwde games.

Er worden bij elke 3DS 6 AR-kaarten meegeleverd. Deze worden door de 3D-camera herkend, waardoor er rond de kaart een omgeving wordt opgebouwd. De 3D-effecten zijn echt ongekend en de herkenning van de kaart gaat naadloos. De ingebouwde games zijn een voorproefje en laten zien wat mogelijk is. Het is nu wachten op de creatieve uitspattingen van game-developpers.

built-in_0004_ARGames

Specs en 3D-films

Nog niet alles is bekend gemaakt. Zo is de prijs nog niet duidelijk, maar ik denk dat het een adviesprijs van €279 gaat worden. Datum staat wel vast: 25 maart voor heel Europa.

1 Fetaure waar nog weinig over werd gesproken, maar waar ik heel benieuwd naar ben (en zeer zeker zal reviewen) is het bekijken van 3D films op de 3DS. Nintendo heeft al deals gesloten met Warner Bros, Disney, en DreamWorks. Waarschijnlijk zullen als eerste (niet officieel bevestigd) DreamWorks' How to Train Your Dragon, Warner Bros' Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole en Disney’s film Tangled worden uitgebracht. Schijnt dat Richard Goleszowski speciaal voor de 3DS afleveringen van Shaun The Sheep gaat maken.

Hier dan als afsluiter info die Nintendo heeft aangedragen. Bij het openen van de doos op 25 maart zie je:

CTR-Box_PS_UKV_BlUE

• Nintendo 3DS-systeem

• Nintendo 3DS-oplaadstation

• Nintendo 3DS-voeding

• Nintendo 3DS-stylus

• SD-kaart (2 GB)

• AR-kaarten

• Snelstartgids/handleiding

CTRS_001_imgeBA_D2c_R_ad- Kopie

Uitgebreide specs zijn hier te vinden op Wikipedia.

CTRS_001_imgeBA_D1bCr_R_a Kopie
• Nintendo 3DS-systeem
• Nintendo 3DS-oplaadstation
• Nintendo 3DS-voeding
• Nintendo 3DS-stylus
• SD-kaart (2 GB)
• AR-kaarten (in combinatie met de camera’s aan de buitenzijde kunnen AR-kaarten worden
gebruikt om AR-spellen te spelen)
• Snelstartgids
• Handleid• Nintendo 3DS-systeem• Nintendo 3DS-oplaadstation• Nintendo 3DS-voeding• Nintendo 3DS-stylus• SD-kaart (2 GB)• AR-kaarten (in combinatie met de camera’s aan de buitenzijde kunnen AR-kaarten worden gebruikt om AR-spellen te spelen)• Snelstartgids• Handleidin
Sander van der Heide

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies