Lifestyle27.06.2014

Opel Movano: beladen krachtpatser


Onlangs reisden zeven bloggers af naar Frankrijk voor een eBike en gadget rondreizende fietstrip in de Bourgogne. Onze bagage, met name de zes Cube fietsen, enkele dozen met gadgets en koffers van alle deelnemers, paste natuurlijk niet in een ‘normale’ personenwagen. Tenzij iedereen met zijn eigen auto en fiets naar Dijon zou rijden, maar dat was, gezien de fietstrip, geen optie. Dus regelden wij via Opel Nederland een Movano bestelbus. Zelf had ik in het verleden, voor verhuizingen, wel eens een busje gehuurd, maar dat waren doorgaans ietwat oudere vehikels waar al veel te veel bestuurders achter het stuur gezeten hadden. Nee, de Movano was zo goed als nieuw en behalve dat het erg praktisch was om deze bestelbus mee naar Frankrijk te nemen als rijdende pakezel en volgauto voor de zes fietsende bloggers ook een prima gelegenheid om de (rij)ervaringen hier te delen.

opel-movano-beladen-krachtpatser.jpg
opel-movano-beladen-krachtpatser.jpg

Omdat we vooraf niet konden voorzien of alle fietsers het ook vijf dagen vol zouden houden kozen we voor een uitvoering met een dubbele cabine; inclusief achterbank dus. Zo hadden we meteen een ‘bezemwagen’ bij ons. De laadruimte was desondanks meer dan groot genoeg om zes eBikes, diverse koffers en enkele dozen met gadgets en accessoires probleemloos kwijt te kunnen. Wat over bleef kreeg een plekje in het dubbele gedeelte van de cabine. Dat waren ook spullen, laptops, een koelbox en camera’s,  die we onderweg vaker nodig hadden. De laadruimte van de Movano was ook voorzien van een handig railsysteem aan beide zijwanden. Daarmee konden de fietsen en andere bagage makkelijk met riemen vastsjorren om het schuiven van de lading te voorkomen.

Opel-Movano

Bij de allereerste keer instappen werd meteen duidelijk dat deze bestelbus duidelijk ontworpen is voor professionele chauffeurs. Zij die dagelijks meer dan zes uur achter het stuur zitten. Het comfort van de stoel, de halfautomatische schakelbak en de complete uitrusting dragen zeker bij aan een prima en relaxte rijervaring. Ons model was bovendien voorzien van een TomTom navigatiesysteem met specifieke kaartinformatie voor vrachtverkeer. Denk dan aan doorrijhoogtes van tunnels en maximale toegestane voertuigbreedte op (binnen)wegen en bruggen. Aan het navigatiesysteem was ook een ingebouwde bluetooth carkit  gekoppeld. Op het dashboard was een draadloze afstandsbediening geplaatst zodat je de bestemming, route en andere functies  van zowel de TomTom als de eventueel gekoppelde mobiele telefoon veilig kon bedienen. Ook het ingebouwde multimedia systeem; een radio met CD speler en USB aansluiting voor MP3 spelers of, in ons geval, een iPhone met muziek, was perfect gekoppeld aan de TomTom en Carkit. Bij binnenkomende telefoongesprekken werd de muziek netjes gepauzeerd.

Omdat wij met heel wat smartphones en andere gadgets op pad gingen was het een voordeel dat onze Movano drie stroompunten had. Twee op het dashboard en een achter de bestuurdersstoel. Met onze USB splitters leverden die dus meer dan genoeg aansluitingen om onderweg ‘vanalles-en-nogwat’ op te laden.

Rijden in de Movano, die met ruim vijf en een halve meter toch wat langer is dan een personenauto’s, is heel even wennen. Gelukkig heeft Opel bij het ontwerp wel direct rekening gehouden met een goede dode-hoek-spiegel aan de rechterzijde. Die zorgt voor heel wat meer overzicht in bochten en bij het wisselen van rijstroken.

Opel-movano-on-the-road

Het rijcomfort van de Movano is mij bijzonder goed bevallen. De stoel is, zoals gezegd, heel erg comfortabel en na ruim acht uur rijden op de eerste dag stapte ik uit zonder pijn in de rug of stijfheid in de benen. Iets waar ik bij mijn eigen auto wel af en toe last van heb na lange ritten. Op de autosnelweg moet je natuurlijk niet denken dat je in een personenauto zit. Inhalen, voornamelijk van vrachtverkeer, moet met iets meer overleg gebeuren, maar dat zal niemand verbazen. Het rijgedrag van de Movano is verder zeer goed. Hij blijft prima in zijn spoor en de stuurinrichting reageert precies goed. Niet te direct maar zeker ook niet te ‘sloom’. En natuurlijk hebben we ook even geprobeerd hoe hard hij kon. De Franse tolwegen, op een zondag, zijn daarvoor een prima plek en ik kan beamen dat de Movano, wij hadden de 125PK Turbo Diesel, bij een lichte (4%) helling bergafwaarts makkelijk 170 haalt. Letwel, de Opel voelt zich op autosnelwegen het meest op zijn gemak (lees: rijdt het comfortabelst) bij snelheden tussen de 100 en 120 km/h. En deze bestuurder ook 😉

Waar ik wel wat langer aan moest wennen was de halfautomatische versnellingsbak. Tijdens het automatisch schakelen voelt die bak namelijk hetzelfde aan als een handgeschakelde variant. Je voelt dus dat het ‘gas losgelaten en een nieuwe versnelling gekozen wordt. Pas daarna accelereert de bus weer. Wanneer je ergens links of rechts af slaat zonder dat je helemaal tot stilstand hoeft te komen, en dus in de tweede versnelling blijft rijden, dan was de acceleratie soms wat sloom. Het toerental lag dan iets te laag en de halfautomaat heeft geen zogenaamde kickdown die even voor wat meer pit kan zorgen in dergelijke situaties.  Gelukkig kun je de halfautomaat ook op handmatige bediening zetten zodat je op die momenten zelf even kunt terugschakelen. Op die manier kon je dan iets sneller ‘wegkomen’. Al met al is het rijden met een halfautomaat wel erg relaxed. Vooral wanneer je, net als ik, uren door (Franse) dorpjes moet rijden achter fietsende collega’s aan of op zoek naar fotogenieke rustplekken. Dan wen je heel snel aan het feit dat je zelf niet telkens hoeft te koppelen en schakelen.

In totaal hebben we in vijf dagen tijd meer dan 2000 kilometer met de Opel Movano afgelegd. Zo’n bestelbus koop je, als bedrijf of zelfstandige, natuurlijk met name vanwege zijn laadvermogen en het rijcomfort. Maar het verbruik is, zeker met de huidige brandstofprijzen, ook belangrijk. Gemiddeld genomen verbruikte de Movano ongeveer 1 liter diesel op elke 11 kilometer. In ons geval dus twee langere autosnelwegritten (ca 1500 kilometer) en vijf dagen stads- en ‘binnendoor’ verkeer (ca 700 kilometer).  Dat is iets meer dan de fabrieksopgave (1:12.5), maar die geldt alleen onder ideale omstandigheden. 

Verder lezen over Auto

Niels van Roij Design onthult drie wereldprimeurs op Wheels Mariënwaerdt 2025

Wheels Mariënwaerdt 2025 belooft een bijzondere editie te worden. Niels van Roij Design komt niet alleen met drie wereldprimeurs, maar ook met live Design Masterclasses en creatieve sessies bij hun eigen stand. Een mix van vakmanschap, design en beleving. Dit is precies wat dit lifestyle-evenement zo uniek maakt.

Automotive08.09.2025

Niels van Roij Design onthult drie wereldprimeurs op Wheels Mariënwaerdt 2025

Automaat en elektrisch: een ritje in de Fiat Topolino dwars door hartje Amsterdam

Amsterdam: de hoofdstad van ons kikkerlandje. Het staat bekend als druk, ontoegankelijk en verschrikkelijk om in te rijden, maar niet met de Fiat Topolino. Op uitnodiging van Fiat is onze eigen Kim Speelmans een dag met de Fiat Topolino weggeweest en heeft ze gereden door hartje Amsterdam! Een bijzondere ervaring met een leuke, opvallende auto.

Automotive25.08.2025

Automaat en elektrisch: een ritje in de Fiat Topolino dwars door hartje Amsterdam

Opel Frontera in de spotlight tijdens MediaMarkt Back 2 School-actie

Nu de zomervakantie langzaam tot zijn einde komt, is het weer tijd voor de jaarlijkse Back 2 School-campagne van MediaMarkt. Dat doen ze elk jaar, zo bijzonder is dat toch niet? Ik hoor het je bijna denken. Maar dit jaar is het toch anders! MediaMarkt slaat de handen ineen met Opel waarbij de Opel Frontera in de schijnwerpers wordt gezet. Vanaf 18 augustus tot en met 1 september krijgt de auto maximale zichtbaarheid in ruim 50 MediaMarkt vestigingen door heel Nederland. MediaMarkt heeft wel vaker merkwaardige campagnes, maar deze is wel heel erg bijzonder!

Automotive19.08.2025

Opel Frontera in de spotlight tijdens MediaMarkt Back 2 School-actie

De Polestar 3 vestigt wereldrecord!

Je hoort en ziet het wel vaker. Elektrische auto’s zouden geen lange afstanden kunnen afleggen. Zo heeft een kennis een elektrische auto moeten ruilen met een collega omdat de elektrische auto die zij hadden maar 280 kilometer aan een stuk kan rijden. Zo zou de rit naar Spanje wel heel erg lang duren. Sam Clarke, Kevin Brooker en Richard Parker bewezen het tegendeel. Zij hebben met de nieuwe Polstar 3 Long range Single motor SUV een Guinness World Record verbroken!

Automotive14.08.2025

De Polestar 3 vestigt wereldrecord!

Ultieme zomerklasse: Rolls-Royce biedt klanten prachtige ritten aan in Saint-Tropez

Van 28 juli tot 3 augustus reist Rolls-Royce af naar de Franse Riviera met bezoeken aan onder meer La Réserve Ramatuelle en Althoff Villa Belrose in Saint-Tropez om klanten te voorzien van op maat gemaakte rijervaringen, privéafspraken en exclusieve diners. Het doel? Aanwezig zijn en blijven in ‘s werelds meest unieke plekken, zodat klanten altijd beschikking hebben over de community, gastvrijheid en de mogelijkheden die Rolls-Royce biedt.

Automotive29.07.2025

Ultieme zomerklasse: Rolls-Royce biedt klanten prachtige ritten aan in Saint-Tropez

50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt

De Volkswagen Golf, een icoon op wielen, blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. En wat is een betere manier om dit te vieren dan met een groots eerbetoon op Wheels Mariënwaerdt? Van 13 tot 15 september staat dit toonaangevend...

Automotive21.08.2024

50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt

Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey

Maserati heeft tijdens de Monterey Car Week 2024 in Californië. de gloednieuwe GT2 Stradale onthuld. De supersportwagen werd gepresenteerd op The Quail, A Motorsports Gathering, het hoogtepunt van de motorsportweek. De...

Automotive17.08.2024

Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey

Voordelig tanken doe je met een app

In je eigen woonplaats weet je waarschijnlijk wel waar je voordelig kunt tanken, en dat is maar goed ook, want het wordt er niet bepaald goedkoper op bij de pomp. Ga je echter wat verder van huis en is de ‘nood’ dan...

Automotive16.10.2023

Voordelig tanken doe je met een app