Swatch presentatie New Gent Collectie

Vorig artikel Volgend artikel
Swatch presentatie New Gent Collectie

Al die tijd heb ik ze bewaard, mijn oude Swatch horloges uit 1985 en 1988. Van sommigen mist ‘n deel van de band, maar met een verse batterij tikken ze er weer driftig en duidelijk hoorbaar op los.

Indertijd kocht ik ze omdat ze zo anders waren dan de standaard ‘klokjes’. Ik herinner mij nog de verbijsterde blikken van een groepje Amerikaanse krijtstreeppakkenmannen toen ik in een meeting verscheen in Caribean outfit met passende Swatch. Tot ze door hadden dat ik niet voor hen kwam, maar zij voor mij.

Met een Swatch maakte je een statement (ik draag er nog steeds een). Als ultieme tegenhanger van de (opzichtig) los om de pols gedragen Rolex of de strakke pakken horloges zoals Patek  Philippe of Baume&Mercier.

De eerste Swatch (The Standard) verschijnt in 1982 in de USA als proefballon en binnen ‘no time’ is het horloge een wereldwijde hit dankzij een ijzersterke branding. S(wiss)watch staat voor jong, fris, rebels (wars van het conventionele), maar bovenal voor plezier in het leven. Ik weet niet waar het woord Lifestyle voor het eerst opduikt maar Swatch lijkt ‘de moeder aller lifestylen’.

Swatch oprichter Nicolas Hayek (vorig jaar juni overleden) zette een onderneming neer met een jaaromzet van ruim 3.5 miljard dollar en een wereldwijde verkoop van meer dan 300 mil. horloges en redde met zijn ‘out of the box’ visie in één moeite door de zieltogende Zwitserse horloge industrie. Niet slecht voor iemand die zijn loopbaan begon als actuaris bij een verzekeringsbedrijf ...

Swatch Gent Copllectie
Foto's: Jöran Maaswinkel

Op 19 januari presenteerde Swatch de New Gent serie, geënt op de Gent Originals uit 1985 maar dan breder (41mm) en hoger (11mm). Met het thema “Fashion” brengt Swatch 10 modekleuren in beeld, waaronder Olive Rebel, Purple Rebel, Petrol Rebel en nog 7 andere. Volgens Paula Cleophas-Riewald, de marketing manager van Swatch, zullen er dit jaar nog zo’n elf serie’s volgen. Naar de presentatie daarvan kijken we natuurlijk uit ;). Samen met StyleCowboy Jöran ben ik bij de lancering geweest: ikzelf als pasmodel en Jöran als foto- en videocowboy.

Video: Jöran Maaswinkel

Persoonlijk vind ik dit vooral een keurige en stijlvolle serie. Beetje te ‘braaf’, beetje ‘mainstream’. In het licht van het Swatch imago is de ondertiteling Rebel een ‘overstatement’. Ik mis de eigenwijze, tegendraadse, ‘ artistieke ontwerpvisie met een knipoog’ die voor mij synoniem is met Swatch. Daarom kocht ik ze ooit en draag ik ze nog steeds. No Rebel without a Swatch .

Een uitdaging voor de ontwerpers van Swatch zou ik denken : ‘maak het meest Rebelse horloge aller tijden’... Ik kijk er naar uit !

Voor de (boeken)liefhebbers : ‘Swatch-Clopedia 2008’van Hans van Buuren en ‘Swatchissimo’ door R.Carrera.

Voor de gehele foto colectie van het event kun je hier kijken.

Jan Willem Henssen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies