De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl

Al die tijd heb ik ze bewaard, mijn oude Swatch horloges uit 1985 en 1988. Van sommigen mist ‘n deel van de band, maar met een verse batterij tikken ze er weer driftig en duidelijk hoorbaar op los.
Indertijd kocht ik ze omdat ze zo anders waren dan de standaard ‘klokjes’. Ik herinner mij nog de verbijsterde blikken van een groepje Amerikaanse krijtstreeppakkenmannen toen ik in een meeting verscheen in Caribean outfit met passende Swatch. Tot ze door hadden dat ik niet voor hen kwam, maar zij voor mij.
Met een Swatch maakte je een statement (ik draag er nog steeds een). Als ultieme tegenhanger van de (opzichtig) los om de pols gedragen Rolex of de strakke pakken horloges zoals Patek Philippe of Baume&Mercier.
De eerste Swatch (The Standard) verschijnt in 1982 in de USA als proefballon en binnen ‘no time’ is het horloge een wereldwijde hit dankzij een ijzersterke branding. S(wiss)watch staat voor jong, fris, rebels (wars van het conventionele), maar bovenal voor plezier in het leven. Ik weet niet waar het woord Lifestyle voor het eerst opduikt maar Swatch lijkt ‘de moeder aller lifestylen’.
Swatch oprichter Nicolas Hayek (vorig jaar juni overleden) zette een onderneming neer met een jaaromzet van ruim 3.5 miljard dollar en een wereldwijde verkoop van meer dan 300 mil. horloges en redde met zijn ‘out of the box’ visie in één moeite door de zieltogende Zwitserse horloge industrie. Niet slecht voor iemand die zijn loopbaan begon als actuaris bij een verzekeringsbedrijf …
Foto’s: Jöran Maaswinkel
Op 19 januari presenteerde Swatch de New Gent serie, geënt op de Gent Originals uit 1985 maar dan breder (41mm) en hoger (11mm). Met het thema “Fashion” brengt Swatch 10 modekleuren in beeld, waaronder Olive Rebel, Purple Rebel, Petrol Rebel en nog 7 andere. Volgens Paula Cleophas-Riewald, de marketing manager van Swatch, zullen er dit jaar nog zo’n elf serie’s volgen. Naar de presentatie daarvan kijken we natuurlijk uit ;). Samen met StyleCowboy Jöran ben ik bij de lancering geweest: ikzelf als pasmodel en Jöran als foto- en videocowboy.
Video: Jöran Maaswinkel
Persoonlijk vind ik dit vooral een keurige en stijlvolle serie. Beetje te ‘braaf’, beetje ‘mainstream’. In het licht van het Swatch imago is de ondertiteling Rebel een ‘overstatement’. Ik mis de eigenwijze, tegendraadse, ‘ artistieke ontwerpvisie met een knipoog’ die voor mij synoniem is met Swatch. Daarom kocht ik ze ooit en draag ik ze nog steeds. No Rebel without a Swatch .
Een uitdaging voor de ontwerpers van Swatch zou ik denken : ‘maak het meest Rebelse horloge aller tijden’… Ik kijk er naar uit !
Voor de (boeken)liefhebbers : ‘Swatch-Clopedia 2008’van Hans van Buuren en ‘Swatchissimo’ door R.Carrera.
Voor de gehele foto colectie van het event kun je hier kijken.
Verder lezen over Event

Lifestyle22.08.2025
Spelletjes spelen in Jaarbeurs Utrecht

Lifestyle29.07.2025
Zwarte cross 2025 breekt record met 277.000 bezoekers

Lifestyle12.05.2022
Defqon 1 bundelt krachten met XXL Nutrition
Warrior Workout
Lifestyle12.10.2020
The Self-Made Summit is hét voorbeeld van een succesvol digitaal event

Fashion11.05.2018
Sneakerness keert op 19 en 20 mei terug naar Amsterdam

Lifestyle17.08.2017
Happinez festival: voor iedereen die op zoek is naar geluk
Lifestyle01.09.2016
De coolste kunstwerken op Burning Man 2016

Lifestyle14.06.2016
Festival Burning Man komt naar Nederland
Verder lezen over Horloge

Fashion03.09.2025
DECODED lanceert ‘s werelds eerste ergonomische Apple Watch-band!

Fashion26.08.2025
Chopard L.U.C. Quattro Spirit 25: horloge met stro op de wijzerplaat

Gadgets21.08.2025
ICE Watch lanceert horloge met GPS-tracker

Fashion13.08.2025
Swatch lanceert Mission to Earthphase Moonshine Gold

Fashion31.08.2024
Alpina onthult stoere, maar verfijnde Alpiner Extreme Skeleton Automatic

Gadgets13.12.2023
Nieuw ‘Knights of the Round Table’ horloge van Roger Dubuis

Gadgets23.11.2023
Patek Philippe, een reus in de horlogewereld

Fashion06.09.2022