Review: Toon betrekt je bij je energieverbruik

Review: Toon betrekt je bij je energieverbruik

De interactieve thermostaat van Eneco, Toon, werd begin dit jaar geïntroduceerd aan de pers. Naar verwachting komt hij rond deze periode op de markt, maar Stylecowboys mocht hem de afgelopen maanden al testen. Niet eerder werden we zo betrokken bij ons energieverbruik. En niet eerder stonden we zo lang met een thermostaat te spelen.

Eneco stuurde een installateur die Toon netjes plaatste en in werking stelde. De methode is inmiddels bekend en vergelijkbaar met de E-Manager van Nuon: twee optische oogjes op je gas- en elektriciteitsmeter die het signaal naar de thuisbasis sturen. Een aparte adapter bij de CV-ketel regelt de warmte. Toon verbindt zichzelf met je Wifi, zodat er een internetverbinding is om updates op te halen voor allerlei doeleinden. Daarover later meer.

Homescreen
De installateur gaf nog een korte uitleg, maar het menu is dusdanig overzichtelijk dat je gelijk aan de slag kan. Het home-screen biedt al veel informatie: huidig stroom- en gasverbruik, gewenste en actuele temperatuur, weersvoorspelling, tijd en datum. Het touchscreen werkt goed, alhoewel de gemiddelde hoogte van een thermostaataansluiting er voor langere mensen (zoals ik) wel voor zorgt dat je even met de helderheid van het scherm moet spelen voor het beste zicht. De kalibratie is goed gedaan, reactiesnelheid voldoende.

Spelen met je thermostaat
Hoewel je normaal gesproken niet de hele tijd met je thermostaat aan het spelen bent, doe je dat bij Toon veel meer. En dat is precies de bedoeling van Eneco: door veel meer bezig te zijn met het apparaat ben je veel bewuster met je energieverbruik bezig. Naast de verbruiksgrafiekjes biedt Toon daarom nog meer informatie, zoals file-informatie en weersvoorspelling met behulp van Buienradar.nl. Die laatste gebruik ik vaker dan gedacht zo blijkt. Er gaat geen dag voorbij dat ik toch wel even aan het spelen ben. Dat was bij mij oude, draaithermostaatje geenszins het geval.

Toon_buienradar

 

Toon_installatie2

2 - Inzicht in je verbruik

Inhoudsopgave: Review: Toon betrekt je bij je energieverbruik

Review: Toon betrekt je bij je energieverbruik
  1. Eerste indruk
  2. Inzicht in je verbruik
  3. Conclusie

Reacties (22)

 

    • Willem

    Leuk apparaat. Maar wat is het verbruik van het apparaat zelf? Wifi verbinding (modem/router) moet ook altijd aanstaan. Kost ook stroom. Ik trek bijv. de stekker van mijn modem en router uit het stopcontact als ik niet thuis ben.
    Je moet in feite extra stroom verbruiken om je verbruik naar beneden te krijgen.

    Za 16 jun 2012, 18:37


  • Dag Willem, Eneco geeft zelf een gem. verbruik van 50 kWh per jaar op. Verbruik router telt inderdaad ook mee, maar in principe hoef je die natuurlijk niet altijd aan te hebben staan. Dan haalt hij gewoon de updates op zodra er verbinding is. Dat wordt alleen noodzakelijk als de app er is. Dan moet hij uiteraard wel online zijn. Maar ik denk dat continue verbinding steeds vaker voor gaat komen, dus daar ontkom je niet aan.

    Za 16 jun 2012, 21:35


    • Hoever

    Het is een leuk apparaat. Maar toen ik hem wilde bestellen bleek dat ik een "smart" gasmeter moest hebben. Die heb ik niet en bestellen kost zo'n 3 maanden en 65 euro. Raar dat ik ervoor moet betalen want de bedoeling is dat we op den duur allemaal een "smart" meter krijgen. Zo wordt het allemaal een hoop gedoe en zal het heel lang duren voordat de kosten eruit zijn.

    Zo 17 jun 2012, 16:43


  • @hoever, vreemd, ik heb ook geen slimme meter. Sterker nog, Toon heeft volgens mij een flinke firmware upgrade nodig zodra slimme meters gebruikt worden. Toon is uitgebreid getest met vrijwel alle traditionele meters. Zou dus moeten werken.

    Zo 17 jun 2012, 20:06


  • @Erik Leuk om je review te lezen!

    @hoever In de komende jaren zullen steeds meer Nederlandse huishoudens worden voorzien van zogenoemde slimme meters voor gas en elektriciteit. Toon is voor dit type energiemeters ontwikkeld. De uitrol van slimme meters gaat zeer geleidelijk. Dit zou betekenen dat heel veel mensen de komende jaren niet van Toon zouden kunnen profiteren. Daarom hebben we Toon ook geschikt gemaakt voor de analoge meters.Dus klopt Erik, ook op de "normale" energiemeters werkt Toon.

    Groet
    Mike, medewerker Eneco

    Ma 18 jun 2012, 16:28


    • Eric

    @Erik Ontzettend leuke review. Ik heb er laatst al wat over gelezen en besloten later wat meer info in te winnen over het gebruik er van. Ook met in m'n achterhoofd de volgende vraag:
    (ook voor @Mike)

    is er al zicht op het gebruik van Toon wanneer de klant gebruik maakt van 'stadsverwarming'? Ik heb toendertijd met Eneco gebeld maar klantenservice wisten nog niets van het gebruik van Toon. Hopelijk kan jij mij een antwoord geven.

    Di 19 jun 2012, 17:43


  • Dank je Eric. Voor zover ik weet werd Toon begin dit jaar nog 'geschikt gemaakt' voor stadsverwarming, maar wat de timing precies is, geen idee. Ik speel hem door naar Mike.

    Di 19 jun 2012, 17:49


  • Beste Eric en Erik :)

    De aansturing van een stadsverwarming-unit werkt anders dan een CV-ketel. Toon wordt op dit moment ook geschikt gemaakt voor stadsverwarming. We werken nu aan de eerste pilots en verwachten dat Toon in het najaar ook met stadsverwarming werkt.Een exacte datum kan ik nog niet noemen.

    Groet,
    Mike, medewerker Eneco

    Ma 25 jun 2012, 11:27


  • Zeer aardig ding en ik zou 'm (als klant van Eneco) graag willen kopen. De prijs vind ik redelijk maar het model met een maandelijkse fee maakt echter dat ik 'm niet ga aanschaffen, ik wacht op een standalone product met eenmalige aanschaf.

    Wo 27 jun 2012, 12:38


    • Fredy Kramer

    Ik vind het best een mooie thermostaat en aanschaf is ook het probleem niet, maar om nou elke maand 3,50 te betalen om te besparen op mijn energierekening gaat mij iets te ver. Jammer.

    Di 27 nov 2012, 11:12


  • Update: De app is beschikbaar! Heeft even geduurd, maar hij staat in de Google Play Store en in de App Store.

    Echter: De kritiek hierboven over de kosten van de Live Updates, geldt helaas ook voor de app: je moet het abonnement op de Live Updates hebben, wi je uberhaupt van de app gebruik kunnen maken. Hopelijk verzint Eneco hier nog iets op, want dit zal menig gebruiker afschrikken.

    Di 11 dec 2012, 14:49


    • Hans

    Ik heb een digitale meter voor de electra met een dag en een nacht tarief. Kan toon dit uitlezen? Ik zie overal dat of analoge meters werken of dat slimme meters met een speciale uitgangspoort samen kunnen werken met Toon van Eneco.

    Zo 27 jan 2013, 14:49


    • Peter Kok

    Ik woon zelf op de derde etage. Ik heb geen smart-meters. De analoge gas-en electrameters zitten bij in een gemeenschappelijke gangkast op de overloop, dus niet in de zelfde ruimte als waar de TOON-htermostaat zou komen te hangen. De watermeter van mijn appartement zit beneden in een gemeenschappelijke kast in de hal. werkt de TOON-thermostaat dan wel?

    Do 14 mrt 2013, 18:11


  • Hoi Peter, het signaal heeft een vrij groot bereik, weet ik uit ervaring, maar voor de exacte specificaties adviseer ik contact op te nemen met Eneco.

    Do 14 mrt 2013, 19:36


    • Joke

    De Toon hangt hier aan de muur. Tot nu toe alleen maar problemen mee gehad. De temperatuur in huis blijft 22 graden, maakt niet uit hoe laag je toon zet. Monteur langs geweest (Deze was wel heel snel!) maar probleem nog steeds niet opgelost. Vandaag weer gebeld, nu hele dag thuis wachten totdat het verholpen gaat worden :S

    Vr 15 mrt 2013, 10:39


    • Bertil

    Ik heb een (slimme?) gas en elektriciteitsmeter van Oxxio uit 2007. De elektriciteitsmeter heeft een dag en nacht meter en geeft lichtpulsen af. Op de gasmeter zit een zwart kastje met de oude zender welke vroeger samen met de elektriciteitsmeter naar Oxxio communiceerde. Deze heb ik verwijderd omdat het protocol van dit systeem al lang niet meer wordt ondersteund door de netwerkbeheerder. De gasmeter lijkt nu dus een standaard analoge meter met een normaal cijfertelwerk. Is dit geheel geschikt voor de aansluiting van Toon?

    Ma 25 mrt 2013, 15:28


    • Sjas

    Wij hebben de Toon nu ca. 10 dagen in bezit. Echter de 1e dag al een storing dat cv ketel niet werkte. Klopt, er was een iets kapot, maar wel heel toevallig net nadat de toon is geinstalleerd. Daarbuiten hebben we in de 10 dagen ook al diverse sms-en ontvangen dat er een slechte verbinding met meteradapter is. Er wordt dan ook inderdaad geen stroomverbruik en gasverbruik gemeten op de Toon. Verwarming en de Toon werken verder wel.
    Pas als we de stekker er in de meterkast uit hebben gehaald en weer erin dan doet hij het wel. Maar ja hoe vaak moeten wij die stekker er nog uit halen??? Lijkt me niet de juiste werking. Bij de 1e keer brandde het blauwe lichtje niet op de gasmeter. Nu weer wel. Bij de electriciteitsmeter brand er geen blauw lichtje, weet ook niet of dat de bedoeling is. Hebben nog meer mensen hetzelfde probleem met de Toon?

    Di 2 apr 2013, 21:04


    • nico

    Vindt de toon een fijn ding ( zolang het z'n werk doet,heb hem pas 5dagen vooralsnog geen problemen!)
    Hoop wel dat Eneco in de toekomst met een draadloze thermostaat komt omdat sommige oude thermostaten niet altijd even gunstig hangen!!! ( dicht bij gangdeuren ed ivm tocht )
    Maar ben tot nu toe wel tevreden met het toestel,is nu beetje een sport om te kijken wel toestel zinloos stroom verbruikt!

    Di 2 apr 2013, 23:37


    • S.witsel

    We hebben Toon inmiddels 3/4 jaar in huis
    In het begin wat problemen gehad met communicatie meter-
    adapter vervelend maar werd snel opgelost door Eneco
    De afstand vanaf Toon naar de meteradapters is beperkt
    Nu is de toon nog een enkele keer de communicatie kwijt
    de meteradapters eruit en erin en werkt weer.
    voor de rest super tevreden over bediening
    En het zichtbaar maken van verbruik in grafiek.
    Ook de meldingen die je krijgt van Eneco of dat het verbruik
    boven of onder het geschatte maandverbruik/maand bedrag
    komt.
    We hebben nog nooit zoveel op een thermostaat gekeken
    het werkt aanstekelijk in de rest van het gezin.

    Opm:nog even wachten op software update zodat ik ook
    de opbrengst van m'n zonnepanelen kan zien

    Za 28 sep 2013, 18:11


    • Eric

    en na 1 1/2 jaar is er nog steeds geen zicht om gebruik van Toon met stadsverwarming! Ik vind het wel weer een beetje jammer!!

    Za 28 sep 2013, 21:35


    • Mederwerker van CEDEL BV
    • [website]

    CEDEl BV heeft een energie management systeem ontwikkeld die real-time energiedata weergeeft van uw gas en stroom verbruik. Bij de I-CE zijn geen abbonementskosten aan verbonden. voor meer informatie: http://www.cedel.nl/hst/c09d06l/cedel.nsf/0/7577CD15A7DC7D8EC1257B4...

    Ma 3 feb 2014, 14:17


    • Lisa, medewerker CEDEL BV
    • [website]

    CEDEL BV heeft een energie management systeem ontwikkeld die real-time energiedata weergeeft van uw gas en stroom verbruik. Bij de I-CE zijn GEEN abbonementskosten aan verbonden. voor meer informatie: www.cedel.nl

    Ma 3 feb 2014, 14:21

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Zoeken

Follow us

Add to Google

Headlines

© 2014 Stylecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Stylecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines