Zo kom je snel van je spierpijn af: 5 tips

Zo kom je snel van je spierpijn af: 5 tips

Vorig artikel Volgend artikel

Spierpijn kan heel vervelend zijn. Een lichte spierpijn is nog wel te doen, maar als je echt te hard hebt gesport kun je er flink last van hebben. Tijd is het beste medicijn tegen spierpijn, maar soms wil je sneller van dat vervelende gevoel af. Of heb je er zoveel last van dat je arm optillen of uit bed stappen al pijnlijk is.

Wat is spierpijn?

We beginnen met wat achtergrondinformatie. Want wat is spierpijn eigenlijk precies? Als je spierpijn hebt dan heb je bepaalde spieren overbelast. De kans daarop is het grootst als je spieren zwaar belast die je normaal gesproken weinig gebruikt. De spiervezels raken licht beschadigd en daardoor ontstaat een stijf gevoel, lichte pijn of kramp. Door het langdurig of overmatig belasten van spieren kan er een ophoping ontstaan van afvalstoffen, met name melkzuur.

Als je echt heftig tekeer bent gegaan kan er een ontstekingsreactie en heftige pijn volgen. Meestal komt spierpijn binnen 24 tot 48 uur na de inspanning opzetten. In bijna alle gevallen kost het een paar dagen tijd voordat je spieren zich hebben hersteld. Maar we kunnen ons voorstellen dat het tot die tijd fijn is om wat verlichting te hebben. Daarom geven we 5 tips om snel van je spierpijn af te komen!

Spierpijn tips
Spierpijn ontstaat door een overbelasting van een aantal spieren

1. Kom (rustig) in beweging

Zeker als je een stijf gevoel hebt geeft beweging verlichting van je spierpijn. Zorg ervoor dat je spieren niet nog stijver worden en kom rustig in beweging. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen. Op deze manier stimuleer je de bloedsomloop en dat helpt om sneller te herstellen. Wil je toch gaan sporten? Train dan andere spiergroepen. Hiermee belast je de pijnlijke spieren niet nog meer (en voorkom je serieuze blessures).

2. Goed eten en drinken

Voldoende drinken (1,5 -2 liter per dag) is belangrijk. Je hebt namelijk vocht nodig om voedingsstoffen op te nemen in de darm, voedings- en afvalstoffen te transporteren door je lichaam en je temperatuur te regelen. Als je spierpijn hebt is het extra belangrijk dat je voldoende vocht in je lijf hebt om al die afvalstoffen af te voeren. Eet voldoende groente en fruit en eventueel voeding waarin magnesium zit. Magnesium heeft een ontspannende werking en vind je onder andere in spinazie, noten en avocado. Vergeet ook niet om voldoende eiwitrijk voedsel te eten. Eiwitten dragen namelijk bij aan de groei en instandhouding van sterke spieren én ondersteunen snel herstel van je spieren na overbelasting. Je vindt eiwitten onder andere in kwark, ei, vis, kip, vlees en peulvruchten.

Spierpijn water
Blijf hydrateren als je spierpijn hebt en drink veel water

3. Warmte: douche, bad of sauna

Warmte kan de spierpijn verzachten. Neem dus een lekker warme douche, stap in een warm bad of ga naar de sauna. Je spieren worden lekker warm en bloedvaten wijder. Dat helpt om bloed gemakkelijker door je lijf te laten stromen en afvalstoffen af te voeren. Pas wel op als je een zwelling hebt, want dan kan hitte er juist voor zorgen dat deze erger wordt. Er is nog niet heel veel onderzoek gedaan naar het effect van warmte op het spierherstel, maar veel sporters zweren erbij. Op de stijve plekken kun je tijgerbalsem smeren om de spieren warm te houden.

4. Foamrollen

Eigenlijk zou elke sporter een foamroller moeten hebben. In het ideale geval gebruik je die roller direct voor en na je training. Het is een massagetool waarmee je je spieren echt goed los kunt maken. Op de stijve plekken doet foamrollen trouwens behoorlijk pijn, maar het helpt wel om precies op specifieke plekken te gebruiken als je spierpijn hebt. Het is bovendien goedkoop en makkelijk in gebruik. Met de foamroller versnel je je herstel en verminder je spierpijn. Maak er een vaste gewoonte van om de tool te gebruiken voor en na het sporten!

Foamroller spierpijn
Goed idee: een foamroller gebruiken tegen spierpijn

5. Zorg voor voldoende slaap

We hebben het al eerder gezegd: tijd heelt alle wonden en dus ook spierpijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat je meer last van spierpijn hebt als je te weinig slaapt. Voldoende slapen helpt om je spieren sneller te laten herstellen. Na inspanning volgt dus rust. Terwijl je slaapt gaat je lijf hard aan het werk. Een mooi excuus om op tijd je bed in te duiken na een zware training.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Bouw trainingen daarom rustig op en doe altijd een korte warming-up voordat je echt begint. Breng een bezoekje aan de huisarts als je het vermoeden hebt dat er meer aan de hand is dan alleen spierpijn.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies