Wandelen is inmiddels een populaire hobby: 5 tips voor een geslaagde wandeling

Wandelen is inmiddels een populaire hobby: 5 tips voor een geslaagde wandeling

Vorig artikel Volgend artikel

Wandelen doen we massaal sinds de uitbraak van het coronavirus. Het is een van de weinige activiteiten die we lange tijd nog wel konden doen, dus trokken we allemaal de natuur in. Je weet inmiddels wel dat je niet de enige bent die graag naar het bos of een park gaat. Zeker nu de lente weer is aangebroken, staan we allemaal te popelen om weer op pad te gaan. Wij geven je 5 tips die het wandelen nog leuker maken!

1. Trek goede schoenen aan

Je hoeft echt niet meteen professionele wandelschoenen aan te schaffen, maar goede schoenen zijn wel handig om te dragen tijdens een wandeling. Niets zo vervelend als blaren. Ben je van plan om een lang stuk te gaan wandelen? Trek in ieder geval sportschoenen aan. Investeer in betere schoenen als je de smaak te pakken hebt gekregen en langer en vaker gaat wandelen.

Wandelen tips schoenen

2. Check jezelf op teken

Sorry, geen leuke tip maar helaas wel nodig: check jezelf na elke wandeling op teken. Ze zitten overal en kunnen je flink ziek maken. Teken hebben bloed nodig om zich voort te planten. Ze zitten vaak laag bij de grond. Als jij voorbijloopt grijpen ze zich aan je vast. Vaak vind je de vervelende beestjes in bossen, duinen, heide en weilanden. Maar ze zitten ook gewoon in tuinen en steden. Controleer je lijf na een wandeling goed op teken. Ze hebben de neiging in holtes te zitten, zoals onder je oksels of in je liezen.

Teken wandelen
Ze zijn maar een paar millimeter groot, maar teken kunnen je heel ziek maken

3. Kies een wandelroute

Misschien loop je altijd hetzelfde rondje door de buurt. Als wandelen je nieuwe hobby is, dan dagen we je uit om eens een andere wandelroute te ontdekken. Loop je liever een uitgestippelde route? Kijk dan eens op de website van Natuurmonumenten voor mooie wandelingen door de natuur.

4. Draag een activity tracker

Wandelen wordt nog leuker als je je prestaties gaat meten. Al doe je het voor je ontspanning en loop je zonder doel, dan nog is het leuk om bij te houden hoe je er lichamelijk voor staat. Heb je een FitBit, Apple Watch of ander sporthorloge? Doe deze dan om tijdens het wandelen en houd je vorderingen bij.

5. Kleed je niet te warm

Van bewegen krijg je het al snel warm. Dat geldt ook voor wandelen. Check van tevoren de weersverwachting en draag niet te veel kleding. Veel wandelaars zweren bij het dragen van verschillende laagjes, zodat je altijd iets kunt aan- of uittrekken als het warmer of kouder wordt.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies