5 tips om je gezondheid een boost te geven

5 tips om je gezondheid een boost te geven

Vorig artikel Volgend artikel

Zit je vol goede voornemens en wil je in 2021 gezonder gaan leven? Of je nu gewicht wil verliezen, fitter worden of meer groenten eten, elke kleine verandering draagt bij aan de doelen die je stelt. Om ervoor te zorgen dat je gezonder gaat leven is het belangrijk om jezelf niet te veel druk op te leggen. Op die manier is het gemakkelijker om die goede voornemers vol te houden. Wij geven je daarom eenvoudige 5 tips om je gezondheid een boost te geven. Simpel, maar ze helpen je om je fitter te voelen. En dat is, zo midden in de winter, toch extra fijn.

1. Beweeg dagelijks

Je hoeft echt niet elke dag een zware workout te doen. Bewegen kan ook wandelen, fietsen of stretchen zijn. Volwassenen zitten gemiddeld zo'n 8 tot bijna 10 uur per dag. Daarom is het goed om dat vele zitten af te wisselen met iets actiefs. Probeer om dagelijks minstens een half uur te bewegen. Dat kan een rondje wandelen in je pauze zijn of op de fiets naar het werk gaan bijvoorbeeld. Misschien is een sta-bureau iets voor jou, waarmee je het zitten en staan kunt afwisselen.

Gezonder leven tips
Wandelen kan altijd en overal

2. Eet meer groente en fruit

Meer groente en fruit eten is eigenlijk altijd een goed idee. Ze zitten boordevol vitamines en mineralen, vullen goed en bevatten over het algemeen weinig calorieën. We weten dat dit lastig kan zijn, dus begin gewoon met een moment per dag waarop je dagelijks (extra) groente of fruit eet. Een appel, komkommer, cherrytomaten of wortels als tussendoortje bijvoorbeeld. Het Voedingscentrum geeft handige tips voor 'eetwissels', waarmee je in kleine stappen gezonder leert eten.

3. Geef je slaap extra aandacht

Goed slapen is heel belangrijk om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Het heeft direct effect op je dagelijks functioneren en gezondheid. Langdurig slaaptekort verhoogt de kans op ziektes. Slaap je slecht? Dan is het goed om daarmee aan de slag te gaan. Het helpt om regelmatig te bewegen (punt 1) en de temperatuur van je slaapkamer laag te houden (tussen de 16 en 18 graden is ideaal). Houd een slaapdagboek bij als je slaapproblemen hebt. Wat eet en drink je op en dag en hoeveel heb je bewogen?

Slapen tips
Katten slapen gemiddeld tussen de 12 en 15 uur per dag, voor volwassen mensen is 6 tot 8 uur meestal voldoende

4. Start met ademhalingsoefeningen

Ademhalen doe je automatisch en dat is maar goed ook. Toch doen we dat niet automatisch op de beste manier. En dat kan nadelige gevolgen hebben op bijvoorbeeld je bloeddruk en spijsvertering. Bovendien vermindert een goede ademhaling stress. Genoeg redenen om ermee aan de slag te gaan. Misschien helpt deze video jou ook!

5. Lachen is gezond

Lachen is echt gezond dus reden genoeg om (nog) meer lol te hebben dit jaar. Als je lacht maakt je lichaam endorfines aan, die maken je blij en rustig. En het mooie is dat je niet een écht hoeft te lachen om dat effect te bereiken. Trek je mondhoeken elke dag een paar keer bewust omhoog en je profiteert meteen van de positieve effecten. Best de moeite waard toch?

lachen is gezond
Lachen is gezond!
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies