Review: de alleskunner Garmin Forerunner 630

Review: de alleskunner Garmin Forerunner 630

Vorig artikel Volgend artikel

De Garmin Forerunner 630 is een van de meest geavanceerde sporthorloges van dit moment. Hij is voorzien van GPS, heeft een touchscreen en is in staat een hoop geavanceerde dingen zoals VO2max, lactaatdrempel en cadans te meten. Op papier is het een alleskunner, tijd dus om dit horloge eens verder onder de loep te nemen.

Wat als eerste opvalt aan de Forerunner 630 is de pasvorm, het bandje is lekker soepel en het horloge is ook helemaal niet zwaar (slechts 44 gram) waardoor het lekker om te pols zit. Voor een hardloophorloge is het wel zo prettig, dat je het nauwelijks om je pols voelt zitten tijdens trainingen en wedstrijden en daar slaagt deze Forerunner 630 heel goed in. Wat je als hardloper verder vooral verlangt van een goed hardloophorloge zijn eigenlijk twee dingen naast de pasvorm: een zo nauwkeurige meting van je inspanning die je levert en een eenvoudige manier om je horloge onderweg te bedienen. Laten we eerst een kijken naar de dingen die je ermee kunt meten

Uitgebreide meetgegevens

In de basis wil je als hardloper weten hoe lang je al aan het lopen bent, hoe hard je loopt en hoe lang de afstand is die je hebt afgelegd. Maar naast tijd, tempo en afstand zijn er nog een heleboel andere dingen die je kunt meten om je hardlooptechniek en conditie te verbeteren en de alleskunner Forerunner 630 gaat je daarbij helpen. De beste manier om een uitgebreide analyse van het hardlopen te maken is aan de hand van je hartslag. Dit horloge kun je eenvoudig koppelen met een losse hartslagband om zo op geavanceerde wijze te gaan meten.

Zo kun je bijvoorbeeld je lactaatdrempel meten, en dat is een handig gegeven. Wat de lactaatdrempel exact is, is een nogal ingewikkeld verhaal maar wat je ervan moet weten is dit: de lactaatdrempel leert hardlopers meer over wat de ideale snelheid is om trainingen af te werken, om zo prestaties in wedstrijden te kunnen verbeteren. Je kunt namelijk vrij eenvoudig te hard trainen zonder dat je het goed in de gaten hebt en trainen op de ideale hartslag voor jouw lichaam is van groot belang. Dat is bij iedereen anders en dus is het goed om jouw eigen hartslag en lactaatdrempels te onderzoeken. Zo weet je op welke hartslag je je duurlopen moet doen en weet je op welke hartslag je tempo’s moet trainen. Ook kun je met dit horloge meer te weten komen over je grondcontacttijdbalans (welk deel van je lichaam belast je het zwaarst) en je paslengte en daarmee kun je weer aan de slag om je techniek te verbeteren, mocht dat nodig zijn. En ook handig is het hersteladvies dat je na een training krijgt: de Forerunner 630 geeft precies aan hoe lang je rust moet nemen tot je weer aan de volgende training kunt beginnen. Het is een advies en hardlopers staan over het algemeen bekend als een tikkeltje eigenwijze mensen, dus niet iedereen zal daar braaf naar luisteren. Het is naar mijn mening namelijk vaak wat aan de lange kant, dat hersteladvies.

forerunner-630-sporthorloge
Een zeer compleet sporthorloge

Bediening

Zoals ik al aangaf vind ik ook de bediening van een horloge een grote rol spelen in wat nu het ideale hardloophorloge is. Op het hoofdscherm van je horloge kun je instellen welke gegevens jij prominent in beeld wil hebben en eigenlijk kies ik dan altijd voor de basis: gelopen tijd, gelopen afstand en actuele snelheid. Daarmee heb ik onderweg al een hoop dingen die ik wil weten bij de hand. Maar soms is het ook goed om naar je hartslag te kijken om te zien in welke hartslagzone je aan het trainen bent, een andere keer wil je rondetijden kunnen zien en dus is het prettig als je deze gegevens al hardlopend eenvoudig tevoorschijn kunt toveren. De Forerunner 630 heeft daarvoor een touchscreen en daarover was ik nogal sceptisch, want al rennend op je scherm dingen moeten klikken klinkt in theorie niet ideaal. Toch is dat ontzettend handig en werkt het prima, ook wanneer je handen nat zijn van het vocht.

En nu heb ik het al die tijd over hardlopen maar de Forerunner 630 kan anders dan de naam doet vermoeden nog meer en is ook in staat om andere sporten te meten: je kunt ermee fietsen, zwemmen, krachttraining of cardio doen. Maar er is nog meer: ook ingebouwd is een activiteits- en slaapmeter waarmee je overdag kunt meten hoe actief je bent (handig voor mensen met een zittend beroep!) en je kunt zelfs je slaap analyseren. Daarvoor moet je het horloge wel ook ’s nachts om je pols dragen en dat vind ik persoonlijk niet zo prettig. Het geeft je wel weer inzicht in hoe je slaapt en dat is toch best wel leuk om te zien.

Data uitlezen doe je overigens met de Garmin Connect app, daar kun je alles wat de Forerunner 630 kan meten in een handig overzicht zien. Daar kun je overigens ook een andere achtergrond voor je horloge downloaden.

forerunner-630-touch-screen
De Forerunner 630 heeft een handig touchscreen

Is de Garmin Forerunner 630 iets voor jou?

Het gaat allemaal behoorlijk ver wat je met de Forerunner 630 allemaal kunt meten en de vraag is of je dat allemaal nodig hebt. Het hangt natuurlijk helemaal af van je sportieve ambities en de doelen die je jezelf gesteld hebt. Ik denk dat hardlopers die gemiddeld een keer of drie per week trainen, die écht hun grenzen willen verleggen en een nieuw PR willen zetten, dat zij echt heel veel plezier aan dit horloge gaan beleven. Zitten er dan nog nadelen aan dit horloge? Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van hartslagmeting op de borst, maar daarover zijn de meningen in hardloopland echt verdeeld. Wie dat wel prettig vind heeft in dit horloge echt zijn persoonlijke hardloopassistent gevonden en gaat er heel blij mee zijn. De Garmin Forerunner 630 is te koop voor 399 euro (in blauw en zwart) en dat is exclusief hartslagband. Wil je die er ook bij dan betaal je 449 euro.
garmin-forerunner-630
Echt een allerskunner
Marloes de Hooge

Marloes is founder van Travelvalley en werkt daarnaast als tekstschrijver. Naast reizen is hardlopen haar grote passie. Haar favoriete vakantiebestemming...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies