Comeback van Skechers anno 2015

Comeback van Skechers anno 2015

Vorig artikel Volgend artikel

Sneakers zijn weer ‘in’. Waar vroeger de New Yorkse vrouwen hun sneakers voor de deur van kantoor omwisselden voor hakken, lopen ze nu modieus op gympen naar binnen. Deze trend begon in 2014, waar Dior en Chanel hun modellen niet met hakken over de catwalk heen lieten lopen, maar met comfortabele schoenen. Chanel sloot zelfs de modeshow af sneakers onder de bruidsjurk.

Beroemde sneakers

Skechers speelde daar al eerder op in door popsterren als Britney Spears en Christina Aguilera aan hun merk te koppelen. Helaas ging het met het merk, net als met Britney Spears, daarna bergafwaarts. Door een onhandige marketingstrategie leek het erop dat het gedaan was met het beroemde merk. Zelfs de lancering van Bobs from Skechers waar goede doelen werden gekoppeld aan de schoenenverkoop, mocht niet baten. Dit in tegenstelling tot Tom, die zeer succesvol te noemen is met dezelfde formule. Maar Skechers zijn nu terug van weggeweest. En hoe!

Geschiedenis

Skechers werd opgericht in 1992 als skate-merk. Na de lancering van Shape Ups, een schoen waarbij je calorieën zou verbranden door erop te lopen, ging het mis.

Door de negatieve publiciteit en enorme schadeclaims die het bedrijf kreeg door de misleidende reclames, daalde de omzet. In 2011 kreeg het bedrijf zelfs te maken met een enorm verlies. Maar met de terugkeer van het platform sneakers in het modebeeld en het herontwerp van hun schoenen heeft Skechers een nieuwe en succesvolle weg ingeslagen.

Verkoop

Skechers heeft meerdere lijnen; Lifestyle, waar de Skechers Memory Foam en de Bobs onder worden verkocht. Performance, waar de GoRun en GoWalk onder vallen. En het kindermerk, dat wordt verkocht onder de naam Twinkle Toes. In meer dan 1100 eigen winkels, wereldwijde verkoop in andere winkels en online vinden de sneakers gretig aftrek. In het tweede kwartaal nam de verkoop op internationaal niveau met maar liefst met 60% toe. Skechers heeft nu 5% van het Amerikaanse marktdeel, dit is meer dan het bekende merk Adidas die 4,6% van de markt beheerst. Het merk Nike is met 62% nog steeds de grootste, maar de groei van Skechers is nog lang niet gestopt. In onderstaande video wordt gesproken over de opkomst van Skechers.

Marketing

Het bedrijf doet er dan ook alles aan om hun geknakte reputatie goed te krijgen. Het bedrijf is geëvolueerd tot een toonaangevend merk met zijn eigen looks en stijlen. Ook de marketing strategie heeft een verbeteringsproces doorgemaakt. Zo is voor de kinder- en jongeren lijn de zangeres Demi Lovato ingehuurd. En spreekt de Twinkle Toes commercial deze doelgroep erg aan. Professioneel golfer Matt Kuchar onderschrijft de door Skechers ontworpen golf-schoen, en sterren als Drummer Ringo Star en NFL speller Joe Montana spelen de hoofdrol in de Skechers commercial. Maar niet alleen bekende sterren spelen een belangrijke rol in de comeback. Ook het gebruik van social media en sponsering van grote sportevents zijn hierin belangrijke elementen.

Nederland

Ook in Nederland zie je steeds meer Skechers in het straatbeeld verschijnen. De verkoopcijfers nemen dan ook hier toe. Zowel bij de Skechers winkels, zoals in de Kalverstraat in Amsterdam, als online bij diverse webwinkels waaronder natuurlijk Skechers zelf.

[Afbeelding: © lilxmasgirl - Fotolia.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies