​Robotisering in de logistieke sector en verpakkingsindustrie

​Robotisering in de logistieke sector en verpakkingsindustrie

Vorig artikel Volgend artikel

Robotisering en automatisering is overal. Niet alleen het ‘standaard werk’ wordt geautomatiseerd, maar ook het ‘intelligente werk’ wordt steeds meer vervangen door robots. De technologische ontwikkelingen brengen de arbeidsmarkt in rep en roer. Hoe zal het werk er in de toekomst uitzien? Wat betekent dit voor de logistieke sector en verpakkingsindustrie? In dit blogartikel lees je alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van robotisering in logistieke sector en verpakkingsindustrie.

Robot Clarke sorteert verpakkingen

AMP Robotics heeft Robot Clarke ontwikkeld. Ze claimen dat deze robotarm een sorteersnelheid van zestig kartonnen verpakkingen per minuut bij een nauwkeurigheid van bijna 100% heeft. Een menselijke sorteermedewerker haalt volgens het bedrijf gemiddeld veertig verpakkingen per minuut. Het bedrijf Alpine Waste & Recycling in Denver maakt al een tijdje gebruik van Clarke. De robotarm is al jaren in gebruik in andere industrieën. De innovatie van Clarke zit hem in de software.

De machine maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en deep learning. Het gebruikt deep learning om karton te herkennen en blijft leren om dat steeds beter te doen. De kennis die Clarke opdoet tijdens het sorteren van verpakkingen kan met andere sorteerrobots worden uitgewisseld. Het uiteindelijke doel is om verschillende soorten plastic uit te kunnen sorteren met de robotarm, bijvoorbeeld noppenfolie.

JD.com heeft het eerste volledig geautomatiseerde e-commerce magazijn ter wereld

De Chinese retailer JD.com beschikt naar eigen zeggen over het eerste volledig geautomatiseerd e-commere magazijn ter wereld. De robots die worden gebruikt in het magazijn in Shanghai zijn ontwikkeld door Mujin. Dit is een spin-out van de Japanse Tokyo University.

Het is niet nieuw dat er op grote schaal robots worden ingezet om werkzaamheden in de logistieke sector te automatiseren. Een voorbeeld hiervan is Amazon. In 2012 lijfde de fabrikant Automated Guided Vehicles Kiva Systems in. Deze robots werden door Amazon ingezet om volledige stellingen met producten naar menselijke werknemers te brengen, die de benodigde producten uit de stellingen halen en deze inpakken.

De retailer JD.com gaat verder dan Amazon. Robots worden ingezet om producten op te halen uit het magazijn, te verpakken en vervolgens op een vrachtwagen te laden, zonder dat hierbij een mens aan te pas komt. CNBC meldt dat in totaal twintig industriële robots worden ingezet in de faciliteit, die 40.000 vierkante meter groot is. De robots worden onderhouden door een team van vijf medewerkers. Alle overige werkzaamheden zijn uitbesteed aan de robots. De faciliteit is sinds juni 2018 in gebruik.

Logistiekbedrijf FedEx introduceert een autonome bezorgrobot

FedEx heeft een autonome bezorgrobot geïntroduceerd die trap kan lopen. Dit doet de robot door de assen van zijn wielen op te tillen en kan op deze manier op verhogingen klimmen. Stoepranden trotseren zijn ook geen probleem.

Het Hoofdkantoor van FedEx bevindt zich in de Amerikaanse stad Memphis en daar willen ze de ‘SameDay Bot’ gaan testen. Ze willen de robot gaan inzetten voor retailers zoals Pizza Hut, Target en Walmart. Volgens FedEx woont 60 procent van de klanten van die retailers op maximaal 4,5 kilometer van een winkel. De robot kan een snelheid van zestien kilometer per uur bereiken. Hij beweegt zich voort op 6 wielen en door middel van camera’s en sensoren die ook op zelfrijdende auto’s zitten. Zo ontwijkt hij obstakels en is hij geschikt voor verschillende soorten terrein.

Robotisering bij sorteren en verpakken

De productie van groente en fruit in Nederland neemt toe. Daarmee groeit de vraag naar goedkopere arbeid. De inzet van robots kan de kosten van het sorteer- en verpakproces aanzienlijk verlagen. Het bedrijf Greefa heeft een robot ontwikkeld, de SmartPackr, die vruchten gericht verpakt. Gericht betekent in dit geval dat de blos naar boven ligt en de steeltjes allemaal dezelfde kant uit. De eerste robots zijn in 2018 aangeschaft door verschillende klanten in het binnen- en buitenland.

robotisering

The Greenery laat het verpakken van aubergines, bleekselderij en rabarber in het retail distributiecentrum in Barendrecht voortaan over aan een gerobotiseerde inpakmachine. Na uitgebreid testen, hebben ze sinds kort een industriële robot operationeel.

Het voornaamste doel van de robotisering is volgens The Greenery het ontlasten van het personeel en het verhogen van de veiligheid op de werkvloer. Relatief veel medewerkers hebben aangegeven onder andere last te hebben van schouders, nek en gewrichten. Dit is aanleiding om de werkomstandigheden te verbeteren. Door de technologische ontwikkelingen is het mogelijk om machines te bouwen, die kunnen omgaan met een grote hoeveelheid aan verschillende producten. Deze zijn gevoelig genoeg om te werken zonder producten te beschadigen.

Robotisering is een oplossing die veel toepassingen kent. De mogelijkheden groeien met de dag. Robots in de logistieke sector en verpakkingsindustrie helpen met het verpakken van producten, het palletiseren, assembleren, sorteren en controleren. Dit biedt verschillende voordelen.

  • Het zorgt voor een goedkopere productie
  • Het verlaagt de kans op het maken van fouten
  • Efficiëntere productie
  • Meer flexibiliteit in de productie
  • Slimmer werken door meer inzicht in de productie
  • De mogelijkheid om productieonderdelen te verbinden (Internet of Things)

De magazijnmedewerkers versus de robots

Er is veel discussie gaande over robots. Zullen mensen overbodig worden? Amazon deelde in de aanloop naar de feestdagen een filmpje waarin een deel van de bestellingen door robots worden verwerkt. Experts stellen dat magazijnmedewerkers in de toekomst worden vervangen door robots die hun werk uit handen zullen nemen. Dit wordt ook bevestigd door Deloitte. Zij voerden een analyse uit waarin wordt gesteld dat robots in de toekomst het werk van zo’n 2 tot 3 miljoen Britten overnemen.

robot-vingers

Willen robots het werk van magazijnmedewerkers gaan overnemen dan hebben ze nog een lange weg te gaan. Ze zijn namelijk geprogrammeerd om een bepaalde taak uit te voeren en weten niet hoe te reageren bij onverwachte situaties. Een mens kan dat wel. Het is lastig voor een robot om hem in te laten spelen op de variatie aan omstandigheden in het magazijn. Daarnaast ontbreekt het robots aan flexibiliteit.

Dit wordt ook bevestigd door onderzoekers van de TU Eindhoven. Ze zullen eerst soepeler moeten worden om zich motorisch geloofwaardig tussen mensen te bewegen. Nu zijn ze vaak nog lang bezig met rekenen over de beweging van hun ledematen voordat ze bewegen.

Aan de ontwikkeling van robots wordt hard verder gewerkt. Je hebt al kunnen lezen dat JD.com een volledig geautomatiseerd e-commerce magazijn heeft. De verwachting is dat er snel meer bedrijven zullen volgen. Blijft er dan nog wel werk over. In het geval van Amazon in ieder geval wel. De e-commercegigant zette 15.000 robots in, maar ontsloeg hiervoor geen werknemers. Het bedrijf Amazon zegt zelfs meer mensen te hebben aangenomen sinds de introductie van de Kiva-robot. Vanaf 2011, een jaar voordat Amazon Kiva kocht, zijn er 61.110 mensen aangenomen. Dat is bijna een verdubbeling van het personeelsbestand.

Ook de situatie in Duitsland laat zien dat werkloosheid niet per definitie een gevolg is van de komst van robots. Duitsland is één van de voorlopers aan het gaat om het gebruik van robots, vooral in de industriesector. Volgens Wolfran Lohse, ingenieur bij de technische universiteit Aken, zijn er in Duitsland geen werknemers op straat komen te staan door de komst van nieuwe robots. Er werd toen gevreesd dat het lager geschoold personeel op straat zou komen te staan. Er wordt voor de werknemers gezocht naar andere taken en manieren van werken bedacht. Er zou dus eerder sprake zijn van een evolutie dan van een revolutie. Wat denk jij? Welke taken kunnen niet of juist wel gerobotiseerd worden?

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, SEO marketeer bij Vendrigpackaging.com.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies