De Ferrari 488 Spider, rijplezier op het hoogste niveau

De Ferrari 488 Spider, rijplezier op het hoogste niveau

670 Pk, 0-100 km/u in 3 seconden en top van 325 km/u

Vorig artikel Volgend artikel

Ferrari lanceert de 488 Spider, het krachtigste V8 middenmotor model met neerklapbaar hard dak. De 488 Spider krijgt naast zeer geavanceerde technologie vanzelfsprekend ook een scherp gesneden design mee. De Officiële onthulling is tijdens de Frankfurt Motor Show

Ferrari was de eerste fabrikant die de RHT (Retractable Hard Top) op een sportwagen met een dergelijke architectuur introduceerde. Hij betekent op meerdere vlakken een stap vooruit, want het dak is aanmerkelijk lichter – 25 kilogram – en biedt in gesloten toestand daardoor meer comfort dan de klassieke canvas soft-top. Ferrari mikt met de 488 Spider op kopers die het plezier van open rijden zoeken, verpakt in een supersnelle sportwagen met het karakteristieke Ferrari motorgeluid.

Ferrari_488GTB_Spider_blauw

Het nieuwe model is volgens Ferrari een technologische mijlpaal in deze klasse: van het nieuwe aluminium spaceframe chassis en de lichtmetalen carrosserie tot de nieuwe V8 met turbocompressorsysteem. De aerodynamica zorgt voor een goede neerwaartse druk en tegelijkertijd een zo laag mogelijke luchtweerstand. De vormen helpen tevens mee om een optimaal beheerste luchtstroming in het interieur te scheppen bij open rijden.

Het hart van de 488 Spider
Onder de motorkap ligt een 3.902 V8 met turbolading, zoals die enkele maanden geleden in de 488 GTB zijn primeur vierde. De prestaties mogen er zijn: 670 pk bij 8.000 toeren en een trekkracht van 760 Nm bij 3.000 toeren. Deze zorgt voor een acceleratie drie seconden naar 100 km/u. Binnen 8,7 seconden doorbreekt hij de grens van 200 km/u en de topsnelheid bedraagt meer dan 325 km/u. De nieuwe krachtbron levert niet alleen 100 pk meer dan zijn voorganger, maar verbruikt door zijn betere efficiency ook minder brandstof en stoot zodoende minder CO2 uit.

De prestaties zijn over het gehele toerengebied verbeterd. Een klassiek nadeel – de zogenaamde turbotraagheid – is met speciale turbotechniek en het systeem eromheen tot een minimum teruggebracht. Mede dankzij ervaringen in de racesport reageert de V8 zeer alert op gasgeven.

'Big bang' opstelling

Er is veel aandacht besteed aan het 'tunen' van het motorgeluid, dat bij Ferrari natuurlijk in het DNA verweven is. Hij klinkt gespierd – zeker onder acceleratie en bij hogere snelheden – zonder dat het kan gaan storen bij open rijden. Daarvoor werden talloze maatregelen genomen: onder andere langere uitlaatbochten van identieke lengte en zelfs een speciale zogenaamde flat-plane krukas. In de racewereld wordt die laatste oplossing wel eens de 'big bang' opstelling genoemd.

Gevormd door de wind
Dit is ook aerodynamisch gesproken de meest efficiënt werkend Ferrari Spider die ooit is gebouwd. Doorgaans tegenstrijdige wensen als lage weerstand en op snelheid veel druk op de wielen zijn toch goed met elkaar verenigd. Dat werd mogelijk door een aantal innovatieve oplossingen toe te passen, zoals een 'geblazen' spoiler – geleide luchtstroming in speciale kanalen - en aerodynamische onderkant met vortex generators. Bekend uit de luchtvaart: kleine flapjes stabiliseren op een soort omgekeerde vleugelvorm de luchtstroming.

Een elektrisch in drie standen verstelbare glazen windstopper achter de stoelen biedt bij open rijden de mogelijkheid om het windcomfort in het interieur op individuele afmetingen van de rijder af te stemmen. Of de eigen smaak. Bijzonder detail is dat het omlaag zetten van de windstopper ook bij gesloten dak mogelijk is, zodat ook dan alles van de motorische soundtrack te horen is.

Ferrari_488GTB_Spider
Ferrari_488GTB_Spider_2

Vorm en functie in aluminium

De geheel om de neerklapbare hard-top heen ontworpen structuur van de Ferrari 488 Spider wordt - afgestemd op de specifieke toepassing in de auto - uit 11 verschillende soorten aluminium opgebouwd. In combinatie met ander hoogwaardige materialen als magnesium. Daardoor biedt hij dezelfde stijfheid als de coupé. Een verbetering van 23 procent in vergelijking met de voorganger. De neergeklapte RHT wordt in twee elkaar overlappende lagen zeer compact boven de motor opgeborgen. Het openen of sluiten duurt slechts 14 seconden.

Geavanceerde ontwikkelingstechniek
Bij de ontwikkeling van de Ferrari 488 Spider is een geavanceerde simulator gebruikt, vergelijkbaar met die van het Formule 1 raceteam. Daarmee kon het samenspel tussen mensen en techniek al in een zeer vroeg stadium worden verbeterd, zelfs voordat de eerste prototypes beschikbaar waren.

Acceleratie

Ook het samenspel tussen de elektronische systemen en de mechanische techniek is bijzonder goed 'gepolijst', zoals de integratie van het SSC2 slide slip angle control systeem. Het resultaat is zeer goed merkbaar, zo accelereert hij 12 procent sneller uit een snel genomen bocht dan de 458 Spider.

De reactietijd op commando's van de rijder is gemiddeld met negen procent verkort en dat moet een zeer dynamisch en tegelijkertijd toch nog steeds comfortabel karakter opleveren. De 488 Spider mikt daarmee op de specifieke wensen die de meest veeleisende rijders van open sportwagens hebben: hij biedt indrukwekkende prestaties en laat zich door zijn grote handelbaarheid tot 'op de grens' op veeleisende wegen gemakkelijk dirigeren.

De Ferrari 488 Spider viert zijn publieksdebuut in september tijdens de internationale IAA autotentoonstelling in Frankfurt, maar een uitgebreide virtuele kennismaking is nu al mogelijk op www.ferrari.com. Daar is de nieuwe Spider in de eveneens nieuwe kleur Blu Corsa te bewonderen.

Ferrari_488GTB_Spider_voor
Ferrari_488GTB_Spider_achter
Ferrari_488GTB_Spider_interrieur
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies