De Aston Martin Valkyrie Hypercar is een lust voor het oog

De Aston Martin Valkyrie Hypercar is een lust voor het oog

Vorig artikel Volgend artikel

Als je futuristisch wil, kun je het krijgen ook: Aston Martin is bezig met het ontwerp van de Valkyrie hypercar met Red Bull en AF Racing. Wat een ding! Het opvallendste aspect is de grote leegte aan de onderkant van de auto: doordat de zogenaamde Venturi tunnels die langs de cockpit lopen enorm groot zijn wordt er een gigantische druk naar beneden gegenereerd, waardoor er aan de bovenkant minder aerodynamische bouwsels nodig zijn die de styling van de Valkyrie zouden kunnen verpesten.

aston-martin-valkyrie_05-(large)

Want styling, dat is wel de name of the game hier. Alles bij de Valkyrie staat in dienst van het maken van een auto die niet alleen achterlijk hard gaat, maar er ook nog waanzinnig uitziet terwijl 'ie dat doet. Zo zijn bijvoorbeeld ook de achteruitkijkspiegels gesneuveld: waarom iets hebben dat uitsteekt en de aerodynamica aantast als het ook gewoon met camera's geregeld kan worden? Er is niet eens een achteruitkijkspiegel: er zit toch geen raam.

Zelfs de vleugels, het logo van Aston Martin, ontkwamen niet aan de blik van de ontwerpers: er werd een speciale aluminium badge uitgesneden van slechts 70 microns dik die daarna werd vastgeplakt en gelakt. Toch weer 99.4 procent in gewicht gewonnen! Alles wordt zo bekeken: de koplampen zijn aangepast om lichter te zijn maar toch mooi te passen in het design, met dank aan de input van het Red Bull F1-team.

Ook het interieur is er op gebouwd om afleiding tot een minimum te beperken. Je moet in een auto als deze namelijk gefocust zijn op de weg. Alle knoppen zitten daarom op het rechthoekige stuur met alle informatie op een OLED-scherm dat daarin verwerkt is. Je kunt het stuur trouwens ook weghalen, niet alleen om makkelijker in de op de bodemplaat geplaatste stoelen te komen, maar ook als extra veiligheidsmaatregel.

aston-martin-valkyrie_09-(large)
aston-martin-valkyrie_10-(large)

Het design is nu bijna helemaal klaar, dus de buitenkant zal niet veel meer gaan veranderen richting de officiële lancering van de Valkyrie. Er moet nu nog gesleuteld gaan worden op de vierkante millimeter om de performance te verbeteren zonder het design aan te tasten.

De designers blijven doorgaan tot ze het optimale resultaat hebben behaald, dus of we de auto nog dit jaar in zijn uiteindelijke vorm gaan zien valt nog wel te betwijfelen. Een ding is echter wel zeker: als de Valkyrie ooit uit de startblokken gaat komen, zullen er verschillende monden open gaan vallen.

aston-martin-valkyrie_08-(large)
aston-martin-valkyrie_03-(large)
aston-martin-valkyrie_17-(large)
aston-martin-valkyrie_13-(large)
aston-martin-valkyrie_18-(large)

[Afbeeldingen © Aston Martin]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies