Digitale TV Alleen Geen reden om Abonnement te Wijzigen

Vorig artikel Volgend artikel
Digitale TV Alleen Geen reden om Abonnement te Wijzigen

Van een snelle opmars van digitale televisie lijkt vooralsnog geen sprake. Uit de onderzoeksresultaten van de Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa blijkt dat slechts 13 procent van de consumenten die zich oriënteren op internet-, tv- en/of telefonieabonnementen digitale tv op zichzelf onvoldoende reden vindt om van abonnement te wijzigen. Opvallend gezien het feit dat bijna 60 procent van de huishoudens wel over een televisie met HD-scherm beschikt. Als tegelijkertijd kosten kunnen worden bespaard door een alles-in-een-abonnement voor internet, tv en telefonie af te sluiten, wordt digitale tv voor 42 procent van de consumenten wel een interessante optie.

Uit de Marktmonitor internet en digitale tv blijkt dat de interesse van maar liefst 42 procent van de consumenten die zich oriënteren op een nieuw abonnement voor internet, televisie en/of telefonie uitgaat naar een alles-in-een-abonnement, waarbij de drie diensten gecombineerd worden aangeboden. 19 Procent zoekt vergelijkende informatie over abonnementen voor internet plus telefonie. Slechts een schamele 13 procent wil meer informatie over afzonderlijke abonnementen voor digitale tv.

Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa: ‘Deze resultaten laten zien dat de animo voor een afzonderlijk abonnement voor digitale televisie nog altijd gering is. In ieder geval veel minder dan de voortrekkers van digitale televisie ons doen laten geloven. De alles-in-een-pakketten daarentegen kunnen op toenemende belangstelling van de consument rekenen. De consument heeft door dat hij met een combinatiepakket aanzienlijk kosten bespaart in vergelijking met het afsluiten van drie afzonderlijke abonnementen voor televisie, internet en telefonie. Daarbovenop komt natuurlijk nog het gemak dat je als consument met maar één aanbieder te maken hebt en dus één rekening ontvangt. Dat je met een gecombineerd abonnement tegelijkertijd de overstap kunt maken naar digitale tv zal in veel gevallen net dat laatste zetje in de rug betekenen.

HD-televisie
Dat een relatief klein deel van de huishoudens digitale televisie op zichzelf niet als reden ziet om van abonnement te wisselen, staat in schril contrast met de 59 procent van de huishoudens dat aangeeft over een groot scherm met HD-ontvangst (high definition) te beschikken. Hekkelman over deze schijnbare tegenstelling: ‘Bij de opkomst van nieuwe diensten en producten is het altijd zo dat de industrie qua technische mogelijkheden vooruit loopt op de behoefte van de consument. Doordat de penetratiegraad van HD-televisies nu al hoog is, is het wel zo dat het op een bepaald moment ineens hard kan gaan met het aantal abonnementen dat wordt afgesloten voor digitale tv. Gelet op de onderzoeksresultaten is er echter nog geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat dit omslagpunt op korte termijn plaatsvindt. Op dit moment is het nog zo dat slechts 7 procent van de mensen die wel een abonnement voor digitale tv nemen dit doen vanwege de extra diensten en functionaliteiten. Betere beeldkwaliteit (54 procent) en een groter zenderaanbod (34 procent) vormen veel belangrijkere beweegredenen voor de overstap. Het gaat de consument vooral om een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de bestaande televisiebeleving.’

Onderzoekcijfers

Eerder werd tijdens de HDdagen al duidelijk dat 60 procent van de consumenten al beschikken over een HD TV. Het zal wachten zijn op de omslag en de kabelexploitanten zullen beter hun best moeten doen het verkocht te krijgen. Hierbij speelt dan de kwaliteit van wat ze aanbieden een rol. Dit laat naar mijn gevoel nog al eens te wensen over. Ik noem nog maar eens UPC als voorbeeld. Als je het aanbod van HD bekijkt is het natuurlijk een lachertje dat Nederland 1,2 en 3 in HD op kanaal 71, 72 en 73 zitten. Dit soort problemen zit bij veel mensen tussen de oren omdat ze dit zien bij de voorlopers die al een HD abonnement hebben.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies