Review: Ferrari headphones

Vorig artikel Volgend artikel

De Ferrari R300 en P200 uit de Scuderia Collection en de T350 uit de Cavallino Collection – alleen het unboxen is al een ervaring op zich. De veelbelovende luxe die ze uitstralen is aantrekkelijk, maar hebben ze het ook in zich?

Review: Ferrari headphones

Introductie en unboxing

Na het verwijderen van het (ook al) luxe veredeld karton om de doos, wordt de drang om de headphones te proberen groter en groter – op de 'deksel' van de doos staat het glimmende logo van Ferrari en Logic3, met 'The Essence of Sound' eronder.

Dan kom je een hoofdsteun-like koffertje tegen, met daarin je headphone. De kabels en adapters zitten in een klein tasje met een ritsje, met klitteband vast aan je koffertje, met daaromheen je koptelefoon.

SC_ferrari1

Cavallino Collection T350


Voorzien van de Noise Cancelling Technology heeft de mooi met leer beklede en met lightweigt metaal afgewerkte T350 een zeer 'clean' geluid. Alle details zijn gewoon duidelijk te horen. Echter pakt dit niet altijd goed uit: de toms in de intro van Brianstorm van de Artic Monkeys zijn misschien net wat te veel op de voorgrond. Qua geluid vind ik dit de beste ertussen omdat ik niet de indruk heb dat hij iets een boost geeft – eerst had ik dat wel bij de hi-hat uit Thrift Shop van Macklemore en Ryan Lewis, dat het leek alsof hij juist niet lage tonen een boost gaf maar te veel hoog, maar ditzelfde had ik ook op de Motörheadphönes, de skullcandy en de beats koptelefoon. Het grootste verschil tussen alle headphones vind ik dan toch dat de Ferrari zo clean is dat het gaat irriteren. Ik vind het geluid dus wel goed, het komt alleen niet bij elk nummer goed tot zn recht. 

T3501

De leren earpads sluiten goed aan, vooral omdat ze wat platter zijn en niet rond lopen zoals je vaak ziet bij headphones. De ear-pads van de Motörheadphönes zijn van fluweel, wat me toen ook wel bevallen was, maar ik vind deze leren earpads niet veel minder aangezien ze plat zijn. Het enige nadeel aan het leer lijkt me dat het wat zweteriger als het warm is.

In het tasje wat je bij de headphone krijgt zitten de kabels en adapters; ik weet niet of het een kenmerk is van een luxe product, maar ik de met stof gewoven kabels kom ik continu tegen bij de kwalitatief goede headphones. Bij de kabels zit een 3-button Apple device controlizer waarmee je het volume kunt bepalen en je huidige nummer kan pauzeren. De T350 is evenals de andere headphones inclusief 3.5 naar 6.3mm jack adapter en airline adapter.

Ik kan niet veel slechts zeggen over de T350 omdat hij absoluut prachtig is in elk opzicht, maar er is me toch wel iets vervelends opgevallen. Als je de batterijen wil vervangen moet je het klepje van de zijkant afdraaien, maar de pijltjes in het bijgeleverde boekje staan de verkeerde kan op. Hij geeft aan hoe je hem erop draait als je hem eraf wil halen en andersom – wie weet is het een misprint, maar bij mij klopt het niet! De T350 heeft 2 AAA batterijen nodig.

De T350 is verkrijgbaar voor €362,- en als ik het geld had zou ik hem kopen!

Scuderia Collection P200


De Scuderia P200 – misschien wel de enige headphone zonder het Noise Cancelling systeem, maar totaal geen teleurstelling. Als je iets wil horen uit een nummer zoals bijvoorbeeld de baslijn, kan je het weten te plaatsen zonder dat de headphone het een extra boost moet geven – de P200 kan alle details prima weergeven wat voor mij een belangrijke eigenschap is als ik zou overwegen om een headphone te kopen.

In vergelijking met de skullcandy on-ear headphone waar ik ook nog over ga schrijven vind ik dat vooral opvallen. Van de Motörheadphönes waar ik eerder over geschreven heb vond ik dat het allemaal vrij goed klonk met de iTunes equalizer op neutraal, en bij de P200 lijkt het toch een boost te hebben in de wat lagere frequenties – het hoeft geen negatieve eigenschap te zijn want het totaalplaatje klinkt absoluut niet slecht, toch vind ik het bij de Motörheadphöne beter klinken, alleen dan niet zo clean als de Ferrari series.

In tegenstelling tot de andere twee headphones vind ik deze niet irriteren bij hogere korte tonen zoals een snare of een hi-hat wat waarschijnlijk komt door de bas boost.

P2001

De eerste keer dat ik de P200 opzette voelde het anders omdat je de ear-pads naar voor en achter kan keren, waardoor hij wel beter gaat zitten als je hem goed opzet Bij deze zijn de ear-pads niet helemaal plat, hier lopen ze rond naar binnen. Hij sluit wel goed aan, maar het vlakke oppervlak bij de ear-pads zoals van de andere twee Ferrari modellen bevallen me toch net iets meer. 

Ook de P200 heeft zijn eigen koffertje met de kabels: een mini-jack naar mini-jack kabel, ditzelfde met een microfoon en een met de 3-button Apple device controlizer zoals beschreven bij de T350. De gewoven kabels raken minder snel in de knoop, maar ik heb wel de indruk dat de vouwtjes die erin zitten hoe ze ingepakt zitten er langzamer uit gaan.

De P200 is verkrijgbaar voor €251,-

Scuderia Collection R300


Evenals de T350, is de voorzien van de Noise Cancelling Technology en met leer beklede R300 'stunning'. Het simpele antwoord op de vraag die ik mezelf gesteld heb of ze in zich hebben wat ze uitstralen, is ja. Je haalt één knopje om op de headphone en jij krijgt een gevoel van rust omdat bijna al je omgevingsgeluid wordt weggefilterd.

Ook bij deze headphone vind ik dat het storend kan worden als een nummer zo is gemixt dat de snare of hi-hat in de voorgrond zit. Ik vind dat hij qua geluid vrij veel overeenkomt met de T350 – het is clean, overzichtelijk, maar soms een tikje veel hoog zolang het op de voorgrond is.

Hoog stoort verder eigenlijk niet omdat de mid tonen vrij goed in de mix zitten bij de headphone. Het gaat pas storen als er te veel hoog zit in de mix van het nummer zelf, aangezien de headphone geen bas-boost heeft dat het wegfiltert en daarbij ook nog zo clean is. 

R3001

Ook bij de R300 is het draagcomfort uitstekend – je headphone lijkt misschien wat zwaar als je hem in je handen hebt, maar hij blijft prima zitten en sluit ook fatsoenlijk aan. Het simpele antwoord op de vraag die ik mezelf gesteld heb over of ze in zich hebben wat ze uitstralen is; Ja.

Bij de R300 is het vervangen van de batterijen geen probleem. Je schuift met twee vingers het linker klepje er zo vanaf en je kunt ze vervangen. De R300 heeft ook gewoon 2 AAA batterijen nodig. 

De R300 is verkrijgbaar voor €332,-

Conclusie

Als ik het geld had zou ik direct een T350 kopen – ik ben eigenlijk heel erg onder de indruk van de Noise Cancelling technologie en de leren afwerkingen erop garanderen gewoon optimaal draagcomfort.

Ik heb een fobie voor kabels, maar met de gewoven kabels kan ik nog wel leven, die werken nog enigzins mee. Je betaalt wel degelijk ook voor 'een paardje op de oorschelp' maar ik was wel impressed van het geluid. Het is heel clean en overzichtelijk, het zit goed in de mix waardoor je niet de indruk krijgt dat er te veel is van iets zoals ik heb met Beats koptelefoons die lage (bas) frequenties boosten. Het enige nadeel aan de mix van de headphone vind ik dus dat hij niet goed tot z'n recht komt bij nummers die hoge tonen te veel naar voren gebracht hebben in hun eigen mix.

Overall is het geluid dus top, comfort top, accessoires en verpakking top, maar daar betaal je dan dus wel weer voor. Voor liefhebbers of mensen die zich de Ferrari headphones kunnen permiteren is het zeker een aanrader!

s.iosfans.com

Max Knook

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies