De Toekomst van HDTV

Vorig artikel Volgend artikel
De Toekomst van HDTV

Gister organiseerde iMMovator de tweede editie van de Nederlandse HD dagen in Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum.

Er werd teruggeblikt op de ontwikkelingen sinds de vorige editie van de HD dagen, maar er werd vooral vooruitgeblikt op de verwachtingen voor 2010 op het gebied van HDTV in Nederland.

De hele dag was het event live te volgen via een livestream en natuurlijk was DutchCowboys en DutchCowbgirls, als mediapartners, daarbij.

Het ochtendprogramma was vooral gericht op de stand van zaken internationaal gezien. Hierbij kwamen Tom Morrod van Screen Digits en Andy Quested van BBC aan het woord over hoe HDTV gestimuleerd zou moeten worden.

Bij het middaggedeelte ging het vooral over de stand van zaken op het gebied van HDTV in Nederland. Wat op mij nog de meeste indruk maakte, waren de cijfers van GfK Retail & Technology, gepresenteerd door Barbara Schouten. Zij liet in rap tempo veel getallen zien over de ontwikkelingen op het gebied van verkoop in de retail. Hieruit bleek dat de dekkingsgraad van HDTV's al erg groot is. Volgens de verkoopcijfers zijn er in Nederland al 1,8 miljoen platte televisies die HD geschikt zijn en groeit dit aantal elk jaar met 6%. Voor 2010 wordt ondanks de recessie toch een sterke groei verwacht vanwege het WK voetbal en de Olympische Winterspelen. Tijdens een WK wordt 40% van de jaaromzet tijdens die periode gehaald.

Ook bleek uit de cijfers dat TV's steeds groter worden. In de slaapkamer en keuken gaat het steeds meer richting 24 inch. In de woonkamer is al meer dan 35% van de TV's groter dan 32 inch. Meer dan 71% van de TV's in Nederland is al geschikt voor HD en 30% hiervan is Full HD. De consument lijkt klaar te zijn voor HD, nu de programmamakers en de kabelexploitanten nog.

Een andere interessante ontwikkeling is de ingebouwde HD-tuner om HDTV te kunnen ontvangen. Uit cijfers blijkt dat 60% van de huishoudens al digitale TV heeft. Het wachten is nog op de rest. De meeste TV's hebben al een ingebouwde HD-tuner en met de ontwikkeling van CI+ wordt dit nog verder uitgebreid. Hierbij is vooral het voordeel van één afstandsbediening de grootste drive van consumenten.

Met de komst van HDTV is het ook belangrijk te kijken naar de ontwikkelingen van HD-apparatuur zoals camera's en blu-rayspelers. De gemiddelde prijs van blu-rayspelers was dit jaar €280, terwijl dit in 2008 nog €365 was. De verwachting voor komend jaar is dat ze nog verder dalen naar €195. Ook de blu-raydisk, die nu ongeveer €21 kost, gaat zakken naar €16. Klik hier voor de SlideShare van Barbara Schouten

Het lijkt erop dat er in de hogere regionen nog een robbertje gevochten moet worden. Hierbij gaat het dan vooral om de verschillen tussen kabelexploitanten en contentaanbieders. Opmerkelijk was dat David Linssen, project manager media technologie bij de AVRO, zich liet ontvallen dat uiteindelijk de TV het gaat verliezen van Internet!

Verder werd duidelijk dat er vooruitgang wordt geboekt. NET5 komt vanaf 17 november in HD op de kabel via de aanbieder CaiWay. Eric Eljon voegde er aan toe dat het daarna niet meer aan hun ligt als het bij consumenten met een andere kabelexploitant niet in de huiskamer komt. Je merkt dat er tegenstrijdigheden zijn waarbij het dan vooral over het verdienmodel gaat. Over een paar weken komt waarschijnlijk ook SBS6 en Veronica in HD via de kabel van Caiway.

Uiteindelijk zullen alle partijen flink moeten werken om in alle woonkamers HDTV op de buis te krijgen. Hierbij is niet alleen het verdienmodel belangrijk, maar zeker ook de bandbreedte. Lang niet alle kabelexploitanten kunnen hieraan voldoen. Het zal dus geleidelijk aan uitgerold moeten worden.

De kabelexploitanten moeten ook meer duidelijkheid geven aan zowel verkopers in de retail als in het programma aanbod. Hier is het van belang dat de consument duidelijk kan zien wanneer hij naar een HD kanaal kijkt, maar misschien nog wel belangrijker dat HD kanalen ook op de goede plek zitten. Als je kijkt naar UPC is het natuurlijk een lachertje dat Nederland 1,2 en 3 in HD op kanaal 71, 72 en 73 zitten.

Vervolgens werd de rol van sport als aanjager van HD met onder andere Jan de Jong van de NOS en Danny Menken van Eurosport onder de loep genomen. Natuurlijk werd er ook kort even stilgestaan bij 3D TV, maar dit is echt nog iets voor de toekomst. Op de IFA 2009 hebben we natuurlijk al gezien dat alle grote TV makers flink aan het ontwikkelen zijn, maar 3D TV is nog lang niet rijp voor het grote publiek.

Een zeer inspirerende dag die weer eens duidelijk heeft gemaakt dat het gaat om de macht van de grote getallen. Niet alleen retailers en fabricanten van TV's moeten aan de slag, maar ook contentmakers en kabelexploitanten. Maar ook op het Mediapark moeten ze aan de slag, want een dag als deze organiseren in een zaal waar geen HD-kwaliteit presentaties gegeven kunnen worden, is natuurlijk een beetje raar!

Harold Kuepers

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies