Mediasector reageert op omroepbezuinigingen tijdens MPJC

Vorig artikel Volgend artikel
Mediasector reageert op omroepbezuinigingen tijdens MPJC

Op 23 juni organiseerden Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator Cross Media Network voor de vierde keer het Mediapark Jaarcongres (MPJC). De sprekers signaleerden volop kansen voor het tweede scherm, maar ook een gemiste kans voor de Publieke Omroep in de kabinetsplannen. ‘Stel het publiek centraal’ is de boodschap van de media industrie.

Minister Van Bijsterveldt beet het spits af en lichtte in een videospeech haar plannen voor het omroepbestel toe. Aansluitend gaven onder meer Henk Hagoort (NPO, voorzitter RvC) en Bert Habets (CEO RTL Nederland) hun reacties op de aangekondigde plannen. Ze benadrukten beide dat het niet gaat om de makers, maar om het publiek. Bert Habets: “de behoefte van de kijker komt in het hele plan van de minister geen enkele keer voor”. Het in stand houden van een omroepsysteem gebaseerd op ledenwerving is volgens Habets een gemiste kans om echt te kijken naar de behoefte van de consument.

Henk Hagoort betreurt de internetbeperking in de plannen van de Minister, waardoor de multimediale taak van de publieke omroep onder druk komt te staan. Toch zal er niet bezuinigd gaan worden op innovatie verzekerde hij het publiek op het Mediapark Jaarcongres.

Ook SBS gaat meer innoveren, aldus Dick Molman van Sanoma Media. Hij verzekerde het publiek dat SBS geen Talpa, maar ook geen Donald Duck kanaal gaat worden. Bovendien hoeven we ons geen zorgen te maken om SBS: “SBS ligt niet op sterven, maar heeft een griepje”.

Focus op publiek en buitenland
Omroepen zouden zich meer op het publiek moeten focussen, maar de media industrie an sich zou ook de blik moeten verbreden. Dat bleek uit de videoreportages (Park Views) die in het congresprogramma getoond werden. De industrie moet over de grenzen kijken, aldus Rudy Stroink van TCN. De Nederlandse media industrie heeft een unieke positie in Europese markt, op gebied van export van content, verrijking, rechten, techniek, infrastructuur en kennis.

Second screen en connected TV
De impact van technologie is enorm en er zullen nieuwe businessmodellen gaan ontstaan. “Degenen die zich niet aanpassen, hebben geen bestaansrecht meer”, aldus Barbara Schouten (GfK Retail and Technologie) over de nieuwe markt rondom Connected TV. Lara Ankersmit (Hoofd Nieuwe Media, NOS) kondigde tijdens haar bijdrage de nieuwe mobiele videosite van de NOS aan en liet zien hoe het ‘second screen’ te gebruiken is bij de Tour de France. ‘Second screen’ zorgt niet alleen voor veranderingen aan de kant van de makers, maar ook bij het publiek. Kevin Slavin, de meest verrassende spreker van het congres, liet dit zien in zijn presentatie over parasociale interacties.

Als StyleCowboys waren we helaas verhinderd hierbij aanwezig te zijn maar DutchCowgirls en Dutchcowboys waren aanwezig. Kijk hier voor een verslag.

RTL reikt publieke omroepen de hand
RTL weet hoe het moet ‘’Consument is aan zet'
De nieuwe lachband
het jaar van het tweede scherm

Het Mediapark Jaarcongres is op vele manieren vastgelegd. Op mediaparkjaarcongres vindt je verwijzingen naar de verschillende verslagen, videoregistraties, videoreportages (Park Views in het programma) foto’s en een twitter verslag.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies