3D Televisie tijdens 3D Dagen

Vorig artikel Volgend artikel
3D Televisie tijdens 3D Dagen

Is 3D televisie de toekomst of is het een hype? Het is volgens mij nog te vroeg om al conclusies te trekken, maar feit is dat omroepen in Europa en Amerika over elkaar struikelen met aankondigingen voor nieuwe 3D initiatieven. Ook de fabrikanten van TV toestellen zijn druk bezig met hun producten voor 3D. Vorig jaar was dit al merkbaar op de IFA 2009 en in 2010 is er steeds meer aandacht voor 3D. Tijdens de 3D Dagen op 22 en 23 november zal ook uitgebreid stil worden gestaan bij de ontwikkelingen en verwachtingen rondom 3D.

Omroepen in de Verenigde Staten hebben het voortouw genomen met 3D initiatieven. De sportzender ESPN begon als eerste met het opnemen en doorgeven van evenementen in 3D. Inmiddels is EPSN een eigen 3D kanaal begonnen – dat wil zeggen: een kanaal dat alleen een evenement uitzendt wanneer het in 3D is opgenomen.

In Europa hebben het Britse betaalplatform Sky en sportzender Eurosport het initiatief naar zich toe getrokken door actief met 3D programmering te beginnen. Eurosport zond eerder dit jaar de tenniswedstrijden van het grand slam toernooi Roland Garros in 3D uit. Sky zendt niet alleen de 3D wedstrijden die via ESPN uit de VS komen uit, maar is inmiddels actief met live voetbal in 3D in meer dan 1500 pubs. Maar ook in Duitsland, Frankrijk en Italië zijn diverse 3D-activiteiten gestart.

3d-panasonic (2)In Nederland maakte Ziggo afgelopen week bekend te starten met het aanbieden van 3D-films via interactieve televisie. Ziggo was al gestart met het 3D-kanaal NET 5 3D. Naast Ziggo zijn ook kabelbedrijf UPC en satellietbedrijf SES ASTRA bezig met het uitzenden van 3D. Naast deze  activiteiten speelt Nederland ook een belangrijke rol bij de distributie van 3D programma’s uit de Verenigde Staten.

Het in Amsterdam gevestigde Digital Media Centre is een belangrijke schakel in het verspreiden van 3D programma’s naar de rest van Europa. Hier komen via een glasvezelverbinding de signalen binnen van Comcast Media Centre uit de Verenigde Staten. Vanuit Amsterdam worden de beelden vervolgens via satelliet of glasvezel verspreid naar bijvoorbeeld verschillende UPC kabelnetten in Europa.

3d-sonyInmiddels heb ik al diverse 3D toestellen van verschillende fabrikanten gezien. Allemaal hebben ze een goed, scherp beeld en is de 3D-weergave goed. Toch mist er iets. Alle toestellen hebben toch een beetje een kijkdoos effect en de brillen zijn nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Volgens mij zitten we allemaal te wachten op het 3D effect zoals we dat kennen van de kermis of Euro Disney. Het gevoel dat voorwerpen echt op je af komen wat versterkt wordt door echte wind of nevel. Vooral het grote scherm zorgt voor de juiste optische beleving. 3D moet je volgens mij dan ook kijken op een heel groot scherm waar je ook nog eens met je neus bovenop zit. Dan pas krijg je ook echt een 3D-beleving. Misschien moeten we dan ook eerder aan een 3D projector denken…

Verder vind ik het ongelofelijk dat de 3D brillen nog steeds van het jaar 0 zijn. Vaak zijn ze veel te groot en zwaar en zitten niet comfortabel. Al met al toch best nog wel wat nadelen op te nomen dus. 3D wordt gezien als de nieuwe manier van televisie kijken, maar dan alleen voor films.

Tijdens de 3D Dagen op 22 en 23 november zal de discussie verdergaan. Welke rol speelt sport bij de ontwikkeling van 3D? Welke nieuwe businessmodellen komen er? Wat betekent 3D voor televisie/film/reclame makers? Tijdens het plenaire congres geven sprekers als Rick Dean (3D@Home), San Fu Maltha (Fuworks) en Andy Quested (BBC) hun visie op deze vragen. StyleCowboys zal natuurlijk hierbij aanwezig zijn.

Meer informatie over de 3D Dagen vind je op 3ddagen.nl. Je kunt ons uiteraard ook volgen op Twitter (@stylecowboys).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies