Onderzoek: Online video haalt Televisiekijken in

Vorig artikel Volgend artikel
Onderzoek: Online video haalt Televisiekijken in

Ongeveer de helft (46 procent) van de jongeren tussen de 18 en 25 brengt inmiddels evenveel tijd door met het bekijken van online video als met het kijken naar televisie. Daarmee lijkt online video hard op weg het traditionele televisie kijken in te halen. Dit blijkt uit een Brits onderzoek onder ruim 2000 volwassenen.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RealNetworks, ontwikkelaar van ’s werelds eerste platform-onafhankelijke mediaspeler.

Uit het onderzoek blijkt verder dat voor ruim een derde (32 procent) van de jongeren online video inmiddels het voorkeursplatform is geworden. Consumenten die ouder zijn, geven nog steeds de voorkeur aan televisie kijken, maar ook onder de 36-45 -jarigen is er al een aanzienlijk deel (20 procent) dat ten minste 50 procent van zijn 'kijktijd' op een computer doorbrengt.

De onderzoeksgegevens bevestigen een trend die al langer gaande is, maar de snelheid ervan gaat sneller dan verwacht. Uit het YouGov-onderzoek blijkt verder dat er duidelijke behoefte is aan video kijken op mobiele telefoons. Zeventig procent van de respondenten kon ten minste één gelegenheid - bijvoorbeeld in een trein, metro of bus - noemen waarbij ze naar een video zouden willen kijken, maar slechts enkelen kijken ook daadwerkelijk video op hun mobieltje. Slechts 10 procent van de respondenten keken meer dan 10 minuten mobiele video per week. Reden hiervoor is dat bijna een derde van de respondenten (31 procent) het downloaden van mobiele video te duur vindt. Anderen haken af door de perceptie dat het tijdrovend en ingewikkeld is (13 procent) om video op je mobiel te kijken.

Video wordt steeds belangrijker in de online wereld. Hier ligt dan ook een flinke uitdaging voor de kabelmaatschappijen. Als gebruiker wil je steeds meer on-demand kunnen kijken en dat kan op internet inmiddels al op veel plaatsen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies