#MPJC2010 - Toekomst van het scherm en de online visie van BBC

Vorig artikel Volgend artikel
#MPJC2010 - Toekomst van het scherm en de online visie van BBC

[Frank Meeuwsen] Het Mediapark Jaarcongres 2010 in een driekwart gevuld Studio 21 start met een spervuur aan cijfers en voorspellingen van GfK over de "schermen markt" voor de komende jaren. Het zijn indrukwekkende cijfers die bevestigen wat we in de branche zien gebeuren: Een duidelijk verschuiving naar web-gebaseerde contentbeleving. Er komen elk jaar 1,6 miljoen laptops in Nederland bij, in 2015 verwacht men een smartphone aandeel van 75% (nu 33%) en eind 2010 zullen zo'n 250.000 huishoudens een iPad hebben. De prognose voor 3D TV de komende jaren komt op 36% penetratie in Nederlandse huishoudens. De cijferwaterval van GfK wordt gevolgd door een mooi verhaal van Erik Huggers, directeur Future Media & Technology BBC.

Erik vertelt een verhaal waarin praktijk en visie fraai worden gemixt. Het einde van het lineaire TV kijken zit er aan te komen, de BBC gaat daarom het web als centrale hub gebruiken voor al hun content. Alles moet op het web toegankelijk worden gemaakt op een eenvoudige en inzichtelijke wijze. Na 90 jaar geleid te zijn vanuit de gedachte dat editorial content het belangrijkste is, moet nu een huwelijk worden aangegaan met de technologie. Dat wringt soms, dat geeft problemen, maar biedt tegelijkertijd mogelijkheden. De BBC kiest er bijvoorbeeld bewust voor om een sterk en creatief webdevelopment team in huis te hebben. Huggers:"Zo kunnen we voorop lopen op de nieuwe ontwikkelingen. Alles wat we van buiten aankopen loopt per definitie achter op de ontwikkelingen, dus doen we dat zelf."

De BBC is de online strategie grondig aan het herzien. Zo komt er een nieuwe website, waarin alle content op een meer high-level manier wordt ontsloten. Niet meer per se op kanaal of titel niveau, maar op thema's als muziek, kinderen en sport. Huggers vertelt vervolgens aan de hand van een showcase van hun iPlayer (het equivalent van onze Uitzending Gemist) wat de functionaliteiten van de nieuwe versie zijn. Het is mogelijk om in het geweldige aanbod van content je eigen favorieten aan te maken en een bericht (email, twitter) te krijgen als er een nieuwe aflevering is.

Maar wat me het meeste aanspreekt zijn de deals die ze met Facebook en Twitter hebben gemaakt. Je kunt nu je BBC account koppelen aan een van deze accounts en op deze manier aanbevelingen van vrienden krijgen en zelf versturen. Nog verder gaat de integratie met Windows Live Messenger. Je kunt zien wat je vriend bekijkt en zelf meekijken in hetzelfde programma. Het programma spoelt vooruit naar hetzelfde moment als je vriend en zo kun je samen, op afstand, het programma kijken en er met elkaar over praten via de geïntegreerde Messenger. Tenslotte kun je nu via de iPlayer zoeken naar programma's die niet van de BBC zijn maar wel door andere kanalen worden uitgezonden. De iPlayer stuurt je dan netjes door naar de juiste pagina op iTV, waar je de uitzending kunt bekijken.

Tenslotte vertelde Erik nog kort over Project Canvas, een samenwerkingsverband tussen grote Engelse TV zenders, breedbandproviders en hard/softwareleveranciers om te komen tot een open industrie standaard voor het produceren en distribueren van audio- en videocontent. Nu het project is goedgekeurd door het Office Fairtraiding kunnen volgende stappen worden gemaakt om dit ambitieuze project mogelijk te maken.

(Foto: Jöran Maaswinkel)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies